D09
Hej

Har fått problem med min stihl ms170

Den smörjer inte kedjan längre.

Tömt oljebehållaren men ser rent ut.
Provat med smal ståltråd från utsidan där bladet sitter..

Tagit loss blad, kåpor men hur får jag bort hjulet där handstarten sitter?
Den hindrar att oljebehållaren kommer loss. Sitter en mutter på hjulet men snurrar bara med som om jag skulle starta den...

Några tips på vad man kan felsöka innan jag lämnar den till en servhandel?

Den har funkat fint tills nu, normalt så går det en påfyllnad olja samtidigt som man behöver tanka. Nu drar den ingen olja alls

Sitter det någon oljepump eller hur drivs oljan ut till bladet?
 
Oljepump sitter innanför kopplingstrumman (innanför svärdet). Drivs av ett drev som sitter runt vevaxeln.

Har du kört med vegetabilisk kedjeolja?
 
D09
Nja, mineralolja :)
 
D09
ImageUploadedByByggahus.se1367412698.097738.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då beror det inte på det iaf :)
 
Sitter det inte en justersskruv vid svärdfästet som man kan justera mängden olja? Du kanske har skruvat den i botten?
 
D09
Matarese skrev:
Sitter det inte en justersskruv vid svärdfästet som man kan justera mängden olja? Du kanske har skruvat den i botten?
Ska kolla :)

Enda skruv jag känner till är justeringen av kedjan
 
Finns ingen justering på MS170.

Jag tippar på oljedrevet (relativt billigt) eller att det är otätt mellan pump och sågkroppen (ovanligt, men har hänt).
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Troligtvis oljepumpen som har gett upp. Har en liknande modell som står still för att oljepumpen behöver bytas. Detta är tydligen en av de få typfel som förekommer på stihl-sågar. Finns beskrivningar hur man byter själv på internet. Finns även billigare pumpar att köpa på ebay.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Ja, verkar bli lite meck med den.

Farsan snodde den och provade att blåsa rent med tryckluft men så lätt var det inte ;)
 
D09
Det var förresten så lätt :)

Den går som en klocka :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.