Hej,

Någon som har tips på en bra motorsåg och en bra vedklyv? Vad ska man tänka på när man köper dessa typer av verktyg? Vi har aldrig tidigare ägt något av dessa och vet inte riktigt vad som är bra eller dåligt på marknaden. Vi har en hög med trädstammar att börja såga upp nu under våren och behöver något rejält, ej eldrivet!

Kan man köpa dessa begagnat och vad ska man då tänka på?

Stort tack för era synpunkter!
 
Innan du ens funderar på motorsåg så ska du köpa nya skyddskläder.
Stövlar med Klass2 sågskydd, och byxor med klass2 sågskydd, samt hjälm med visir och kåpor.

Sen letar du upp lämplig serviceverkstad på orten och ser vad de har att sälja, nytt eller beg. Alltid bra med goda kontakter på lokal verkstad för service och reservdelar.
Huskvarna, Jonsered eller Sthil, spelar inte så stor roll. Provkör och känn på sågarna, ta den som känns rätt.
Rekomendationen som brukar höras är, lite större såg om det är mest vedbackekapning, det sliter lite mer på sågen och gå tungt i vedbacken.
Bra filmall är nödvändigt, alt 2-3 kedjor och lämna in på slipning om man inte vill göra det själv.
 
Jag har ungefär samma funderingar som ni....

Motorsågsvalet är rätt lätt. Man köper en Stihl. Storleken på den kan du nog få hjälp med av en återförsäljare. Det finns också en rätt ny tråd i ämnet: http://www.byggahus.se/forum/traedgardsmaskiner/163297-vilken-stihlig-motorsag.html#post1249972

Vad gäller vedklyvar finns det en hel del beggat som jag gissar funkar rätt bra, verkar kosta ungefär halva nypriset. Många klarar sig bra med dom små bordsklyvarna, men är det kontinuerligt mycket ved så vill man nog ha en större....
 
Du kommer säkert att få massa tips på bra sågar - men ställ dig aldrig på vedbacken utan skyddsstövlar, sågbygor och visirhjälm! Aldrig! På tok för många villaägare struntar helt i detta när de drar igång motorsågen. Helt vansinningt med tanke på hur ovana de flesta är och vad ett kast kan innebära. För 25 år sedan fick en kompis farsa kast med sågen ute på vedbacken. Sonen hittade sin pappa död bakom vedskjulet, kastet hade tagit över huvud och hals och pappan förblödde innan någon undrade varför det blev så tyst.
 
Håller med om att starta aldrig en motorsåg utan skydd.
Själv kör jag med kängor i stället för stövlar, om det är nog den bästa investering jag gjort.
Håller med om att gå till den lokala handlaren och se vad dom har. Själv så har jag en liten Sthil som jag är otroligt nöjd med.
 
Fördelen med Husqvarna, Jonsered och Stihl är att de märkena är kvalitet, övriga aktörer är lågprisvarianter som det kan vara svårt att få reservdelar till.
Personligen hade jag valt en såg kring 50cc och > 3 hk. Jag gillar .325 picco eftersom den kedjan av nån anledning är svår att få att kast med. 14" svärd räcker gott för det mesta.

Rörande vedklyv har jag en liten 4 tons Serva som räcker gott till mitt behov.

/Kent
 
Bra test till alla som har en motorsåg. :)
 
joflopp skrev:
Bra test till alla som har en motorsåg. :)
Hmmm... 10 rätt fast jag aldrig har kört motorsåg.... Borde nog ändå läsa en bok innan jag skaffar såg.
 
Den är ju inte fulländad på något sätt, men många vet inte hur man kvistar eller varför man får kast. :)
 
Sedan man skaffat skydddskläder/utrustning kan detta vara en riktigt bra investering för den som inte vill fila eller byta kedja lite då och då. Skärper kedjan på nolltid kostar lite men man behöver bara ha 2 kedjor då en kedja är ren reserv om man sliter ut eller kör sönder kedjan. Lätt att alltid ha en skarp kedja då vedkapning oftast görs i orent trä.http://www.powersharp.eu/lang/SE/Main.html
 
Jag har sågat rätt många kubik brasved genom åren, vissa år med kap, andra med el eller bensindriven motorsåg (gammal husqvarna proffsmaskin). Min erfarenhet är att eldriven motorsåg är mycket bekväm när man står på vedbacken. Inga problem med styrkan, fullt jämförbar med bensindrivet, och enkel att starta och stoppa.
 
Håller med de som påpekar att man skall ha rätt skyddsutrustning (är själv glad att jag hadde det när jag bar mig dumt åt och satte såget i benet, det enda som hände var attbyxn gick sönder och såget stannade...)

Försök att gå någon form av utbildning / kurs med, med rätt ledare kan man lära sig mycket.
Din lokala åtrförsäljare kan kanske tipsa om en lämplig utbildning.

Husqvarna, sthil Jonsered är nog vad man skall titta på, kolla med din handlare vad som finns, en bra begagnad proffssåg kan vara lämplig.
Be även om en genomgång av såget, speciellt hur du skall fila kjedjan, med en bra filmall så är det rätt enkelt.

Finns många kopior på Blocket, så skall du handla privat så skall du vara 100% säker på att det verkligen är rätt märke på sågen, kopiorna kan vara direkt livsfarliga.
 
Hemmakatten
Skogsstyrelsen har kurser i motorsågning. Grundkursen är på 4 dagar!! Efter den kursen anses man kunna hantera enklare och mindre trädfällningar... (Maken gick en sådan kurs vilket han tyckte var riktigt roligt och absolut nödvändigt även för vårt lilla behov av trädfällningar 20-30 stycken träd hittills.) Men det finns även en en-dags-kurs som heter "Motorsågning för vedhuggare" som kanske är något som passar mhg_3.
 
Den kursen är riktigt bra, och ja jag har gått den, ett måste om man skall jobba i skogen.
Däremot så hanterar man inte vindfällen etc efter den kursen men enklare fällningar, även av grövre träd, lär man sig hyfsat.

En sak som man ofta känner igen folks vana vid sågen är hur de håller den...
Är man van så har man den nära kroppen, skälet är enkelt, man har mer kontroll över den så.
Ovana håller den en bit ifrån och det finns noll chans att stå emot något kast så, man orkar helt enkelt inte hålla emot.
Sen så får man revor i skyddsbyxorna, det är därför man har skyddsbyxor, där är en del stygn i mina men inget som gått in i skyddet så de får hänga med ett tag till. Det är liksom oerhört lätt hänt att man touchar till lite när man kvistar för man är i en annan värld typ, jämför med dans, man smeker av grenarna och det är faktiskt riktigt kul med :)

Man blir trött fort, med trötthet kommer misstag, drick och ät så mycket som möjligt och ta pauser. Avgaserna och sen att det är tungt påverkar en precis som ljudet. Tror inte att någon här behöver gå över ett parti på en viss tid så ta det lugnt. Medan man tar det lugnt kan man fila kedjan. I skogen blir det naturligt att man tankar och filar samtidigt men med ved så tömmer man inte en tank så snabbt som i skogen. Då menar jag både ens egen tank dvs energi och sågens olja och bensin.

Rörande ljudet så ja, det är stressande, i skogen funkar inte musik (man hör inte vad som sker då) men på vedbacken ja, kort sagt, ta saker lugnt och dras inte med i tempot med en varvad motorsåg. .

Ett annat råd är att lära sig fila, detta oavsett om man kör med filmall eller utan. Att bara ge nån en filmall och tro att de kan få skärpa är direkt vansinne. Man kan fila i evighet där om ingen visar en och det roliga är sen att om man lär sig fila så vill man inte ha en filmall för den ger inte full skärpa på den skärande eggen dvs uppåt.

Lägger till, det med att starta sågen är också viktigt, det är en sak som måste nötas in, gör man fel där har man snart en såg som kapar ens ben bakifrån. Är man ovan så ge tusan i att kasta igång sågen även om proffsen gör det. Detta var inget skämt utan riktigt allvarligt menat då jag skakat på huvudet ibland och undrat om de vill in på sjukhus eller om det är ett seriöst självmordsförsök.

För de ovana...
* Stå på den med foten i öppningen och starta, det värsta som händer är att du får ont i ryggen.

* Ha handtaget mellan benen knip ihop och dra.

* Rörande kasta ner så för de vana, dragsnöret i vänster hand, kasta ner och vet vad du gör. Jag rekommenderar det inte för de som inte känner sig säkra. Man vill inte få ett stopp där och att den då startar. Det är liksom ingen tävling och proffs tar genvägar ibland för att man just jobbar med det. Inget att rekommendera alls.
Skälen är enkla, en ovan är van och lärd vid att alltid hålla sågen som när man sågar, dvs vänster hand på bygeln. För kast-start måste man byta hand automatiskt och då menar jag verkligen automatiskt för man håller inte emot en rusande såg med fel hand. Det blir tyvärr tankefel hos många för just kast-start är det sågen i höger hand och sen snöret i vänster.
Kort sagt, kaststart är inget bra om man inte vet vad man gör, skippa det om du kan, man lever längre så. Inget alls att impa med vilket jag tyvärr tror en del vill med en motorsåg och glöm det. Man luktar för jäkligt efter en dag i skogen *S* Den enda positiva doften där är nog barr *S*

Sen är solbrännan efter hängslen en vår/sommar inte så kul heller, tro mig *S* Eller jo, det var kul för nån då *mutter*

Ursäkta pekpinnar men tja, vill inte nån skall göra helt fel, det är ju lite dumt milt sagt.

/Kent
 
Redigerat:
Jag har en elektrisk motorsåg och har inga problem med att kapa ca 5m3 om året. Du slipper avgaser,oljudet och elsågen är lättare.
Dessutom startar elsågen alltid på första försöket ;)

Har du grannar i närheten uppskattar de också din fina elsåg. Även om ljudet inte är för högt hos grannen så är det jobbigt nog att lyssna på det ettriga ljudet ett par timmar. Tro mig jag vet...

Klyven är en 4 tons som finns lite varstanns att köpa. Gav 500 kr för min på Blocket och den tar faktiskt det mesta. En vresig och vriden granbit fick jag klyva med sågen men jag har klyvt björk som varit 30 cm i diameter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.