Jag har en stiga tornado åkgräsklippare som är runt 4 år gammal (B&S-motor) . När jag försöker starta den nu så går den igång direkt, men så fort jag släpper nyckeln tvärdör den. Det verkar som att tändningen bara är på när startmotorn går.
Är det någon som har varit med om något liknande eller har några idéer innan jag börjar riva elsystemet?
 
Batteri- eller magnettändning?
Är det magnettändning sitter felet troligen i tändlåset, batteritändning kan det även vara något förkopplingsmotstånd som kopplas förbi under start.
Jag vet inte hur just de här tändsystemen ser ut.
Sedan brukar åkklippare har lite risigt installerade elsystem redan från början, lätt att saker får nötskador osv.
 
Nu har det slutat regna, så jag har kollat lite mer. Jag skruvade ur stiftet och konstaterar att det är gnista så länge man kör på startmotorn, men så fort man släpper nyckeln försvinner den (gnistan alltså...). Nästa steg är att försöka få bort och kolla upp tändningslåset.
 
Redigerat:
useless useless skrev:
Nu har det slutat regna, så jag har kollat lite mer. Jag skruvade ur stiftet och konstaterar att det är gnista så länge man kör på startmotorn, men så fort man släpper nyckeln försvinner den. Nästa steg är att försöka få bort och kolla upp tändningslåset.
Bra ide, så brukar det vara på mina bussar av vissa årgångar.
 
Nu förstår jag inte riktigt vad som är fel... Tändningslåset funkar nu, men symptomet är exakt detsamma.

Tändningslåset var dåligt. Det är en simpel konstruktion med fyra anslutningar - En kopplad till batteriets pluspol och de andra får kontakt med den beroende på vilket läge nyckeln är i. En av polerna fick aldrig kontakt (den som ska ha det i båda 'körlägena'). Efter att ha öppnat låset, rengjort och putsat bort rost från polerna så funkar det som det ska när jag mäter med mätinstrumentet.
Dock går motorn fortfarande bara i startläget!

Jag funderar på om det sitter någon oljetrycksvakt på den, men vad jag kan förstå är den inte trycksmord och jag hittar inget kopplat till tändspolen som skulle kunna vara något dylikt.

Någon som har någon idé? @Maskintok kanske?

Jag hade fel när jag skrev att det var en briggs-motor. Det verkar vara Stigas egen (eller nåt oem'at?). Modellen heter 2T0520481/14.
 
Dra en tjyyvkoppling direkt från + till tändingen, dvs koppla förbi tändningslåset och kolla.
 
A
Ja,eller prova ha tändningen på och bygla startmotorn.
 
Småmotorer brukar ha magnettändning. Då fungerar det delvis omvänt mot batteritändning. Du har en tråd som skall kortslutas mot jord i för att stanna motorn i stället för en tråd som skall ha 12V för att den skall gå. Om du hittar vilken tråd som går från tändspolen till tändlåset så kan du koppla bort den och se om den går bättre.
 
A Avemo skrev:
Du har en tråd som skall kortslutas mot jord i för att stanna motorn i stället för en tråd som skall ha 12V för att den skall gå.
Problemet är att det mellan tändningslåset och motorn sitter en elektronikbox med några relän och lite andra prylar. Det sitter ju strömbrytare runt hela maskinen för att förhindra att man lämnar motorn igång när man kliver av eller försöker starta den utan att lägga i parkeringsbromsen och koppla ur klippdäcket. Det kan ju vara nån av alla säkerhetsfunktioner som krånglar, men då borde det inte gå att starta den alls.

Kopplar jag ur dödarn från tändspolen och startar med en skruvmejsel på solenoiden så går den.
 
Hur mycket eldrivet finns det på den? Och framför allt. Hur många trådar går från motorn till andra ställen? Startmotorn är lätt att särskilja då den har grova trådar. Sedan har du trådar från generatorn och till tändspolen för avstängningen. Har du mer än så? Det borde inte vara så många trådar att välja på.
 
Det är inte så mycket eldrivet på den. Lyse och startmotor ryp... Men man verkar ha ansträngt sig för att göra det extra komplicerat med elektronikbox och stor kabelhärva under ratten.
Fram till motorn/tändspolen/laddspolen går det bara två kablar (förutom startmotorn), så det är vanlig oldshool... Men dom går som sagt var inte direkt från tändningslåset.
 
A
"Tornado-en tittarstorm!" förlåt,var tvungen att få ut det ur systemet bara:D(nu känns det bättre)
 
Menar du verkligen elektronikbox eller är det reläer i boxen? Om du identifierat dödaren från tändspolen och motorn går när den lossas så borde det inte vara omöjligt att se var den tar vägen i den hemliga lådan. Det borde väl vara ett antal brytare som ger ett antal logiska villkor för start. Spontant borde det inte krävas något relä för funktionen. Men det kan ju finnas. Jag skulle tänka mig att det finns brytare på växelspak eller broms samt på reglaget till klippaggregatet och i sitsen. Kanske fler. Om felet inte sitter i tändlåset så kvarstår reläboxen eller någon av brytarna.
 
Så här ser det ut. Lite överarbetat för en simpel gräsklippare utan finesser tycker iallafall jag.


Komplex kretskort och kabeldragning i en gräsklippares insida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Efter att ha fått lite mat i magen tänkte jag tjuvkoppla lite mer systematiskt. Började med att lossa kontakten från tändningslåset, tröck in en kabelstump mellan de två kontakter som kortsluts med nyckeln i körläge och startade med en skruvmejsel på solenoiden - Det funkade hur bra som helst. Kontrollmätte tändningslåset igen och konstaterade att det var rätt kontakter och att dom slöts när man vred på nyckel. Kopplade ihop allt, vred på nyckeln och allt funkar!?

Så kontentan är att det var fel på tändningslåset, men varför det inte funkade de första sju gångerna jag kopplade i och ur allt vet jag inte...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.