Vi har ett RDKG i vår lägenhet. Det aggregatet har asynkrona motorer som vi tycker låter för mycket. Det är alltså "motorknorret" som låter och inte lagren (de är bytta). Att byta till ett RDKS (som har EC-motorer) är förstås en lösning, men inte en helt billig sådan. Bara materialkostnaden är drygt 30'.

Har någon haft samma problem och hittat en lösning? Just nu stänger vi av ibland på kvällarna när vi vill slippa ljudet, men det känns ju inte helt bra.

Tacksam för tankar och ideér!
 
Redigerat:
Testar en idé:

Om man har en dubbelomkopplare som styr om fläktmotorerna ska få sin spänning från ordinarie matning (för forcerad drift) eller via två femstegstransformatorer där man t.ex. sätter tilluften på lägsta och frånluften på näst lägsta för att bibehålla ett undertryck.

Femstegstransformatorer ska tydligen vara bra när man vill driva en asynkron motor så tyst som möjligt då den ska ge en ren sinusvåg. Det blir förvisso en omkopplare att hålla ordning på med ett extra moment när man ska steka köttbullarna, men det kanske går att klura ut någon lösning även på det.

Har har någon testat femstegstrafo på fläkt med AC-motor och hört om det blev någon skillnad?
 

Bästa svaret

Här är det bara jag själv som svarar :)

Jag kan iaf avrapportera att femstegstrafo gör hela skillnaden! Nu är motorknorret borta. Jag styr fläktmotorerna med varsin trafo och har en dubbelomkopplare så jag kan växla mellan att köra via trafo (lågfart) eller ordinarie matning (där jag ställt motorerna på högfart).

Nu hör jag kylskåpet istället...
 
  • Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
Jag har samma problem med högt motorljud från rdkg aggregatet. Det är så irriterande att ibland stänger vi av på kvällarna så som du beskrev ovan. Skulle du kunna beskriva tekniken som du pratar om men mycket mer detaljerat? Jag hänger inte med riktigt, är inte så tekniskt av mig tyvärr.

Tack på förhand
 
Det jag gjort kräver att man är lite händig med el, så be om hjälp om du är osäker. Det är ingen fast installation men ändå. Det är lite svårt att förklara sånt här i text, men jag gör ett försök.

Lösningen går ut på att kunna välja om man vill mata fläktarna som vanligt eller via två femstegstransformatorer för lågfart/tyst. Teorin bakom att använda femstegstrafo är att man från en sådan får ut en ren sinuskurva även vid lägre spänning istället för en sinuskurva som är kapad av en tyristorstyrning. Det ska göra att en traditionell AC-motor blir tystare. Här är den trafo jag använder: https://skorsten.se/transformator-5-steg.htm

Jag har alltså två transformatorer. En för varje fläkt. Styrningen av fläktarna är separerade från varandra. För varje fläkt leder jag ut den ordinarie matningen via en skarv till min "enhet" där jag kan koppla om så att ström matas tillbaka till fläkten från femstegs.trafon eller från ordinarie matning. Jag har en öppen låda (för att ventliera transformatorerna) uppe på överskåpet där jag kopplat ihop allt. Omkopplingen mellan femstegare eller ordinarie drift sker med en dubbel trappbrytare under överskåpet som sköter bägge fläktarna separerade från varandra men ändå kontrollerade från samma brytare. Femstegarna har jag ställt på lägsta fart för tilluften och näst lägsta för frånluften. Det funkar bra när vi bara är två hemma.

Vi har alltså ett tyst läge och ett normalläge på vår ventilation. När vi ska laga mat kopplar vi om till normalläget och allt fungerar som vanligt med styrning från spiskåpan. Sedan kopplar vi om till tyst läge.

Efter den här ändringen stör vi oss inte längre på ventilationsljud. Visst finns det lite ljud kvar, men det äter sig inte in i skallen på samma sätt som tidigare.

Eftersom jag plockar ut ordinarie matning via en skarv så är lösningen helt reversibel förutom några små hål för kablarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.