Har en kompressor från -88 som jag har fått av min far och utnyttjat i över 15 år.
Har slarvat med service så jag trodde att den hade "nypit" när den inte ville fortsätta gå ordentligt efter att jag hade använt den flitigt under ca 45 minuter.

Nu i vecka fick jag lite tid över för att titta på den och försöka hitta varför den inte orkar dra igång.
Tror att jag kan utesluta att den "nupit" då man med handkraft kan dra runt den med hjälp av bladen på kylfläkten samtidigt som man hör lite "floppande" ljud från cylinderblocken då jag har lättat på röranslutningarna.
Men kondensatorn som sitter monterad på elanslutningsboxen har fått en större "vårta" på höljet, ser inte normalt ut så jag misstänker att den har gjort sitt. Kan det vara den som gör att motorn inte orkar dra runt? Om så är fallet var hittar man en ersättare till den kondensator som sitter där. Den är på 31,5 microfarad, denna siffra står även på motorplåten så det verkar vara den storlek som skall sitta där. Hittar inga med det värdet på nätet eller så är det jag som är dålig på att söka.
Har hittat kondensatorer på 32, 35 och 40 microfarad men är osäker på om det fungerar eller blir det bättre med en större kondensator?
Har inte beteckningen på kompressorn just nu då jag inte är hemma men kan komplettera denna uppgift senare om det är av intresse eller behövs.
 
Den kondingen är skottad, ja. Om den nya är på 29, 34 eller 32 μF spelar ingen roll. Någonstans står det en siffra följt av "V", det är hur mycket spänning kondensatorn tål. Samma eller högre på den nya.
 
Redigerat:
Har hittat 30 och 40 microfarad från några leverantörer. Vilken är bäst att köpa en som är lite för liten eller en som är större?
 
Den här tråden kanske skulle varit under rubriken "el" istället då frågorna är mer åt elhållet än maskin....
 
roli skrev:
Har hittat 30 och 40 microfarad från några leverantörer. Vilken är bäst att köpa en som är lite för liten eller en som är större?
"Närmast", ta en 30.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.