Hej! Jag har fått en köksfläkt av grannen men motorkondensatorn var tydligen trasig och behövde bytas ut. Nu var den såklart redan bortkopplad när jag fick den så jag har inte den blekaste hur kablarna ska sitta och något kopplingsschema hittar jag inte heller. Hoppas på att någon klok elis kan ge mig lite hjälp på traven
I bild ser ni tårarna till motorn (svart,blå,brun) samt inkommande (brun,blå)
 
  • Hand som håller en motorkondensator med tre lösa kablar (svart, blå, brun) och inkommande kablar (brun, blå) mot en köksfläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går inte att avgöra från den information du har.

En enfasmotor har två lindningar, en för drift och en hjälplindning för start och rotationsriktning som är inkopplad genom kondensatorn. Därför är det tre trådar till motorn. Om du inte har uppgifter som säger vilken som är vilken kan du ohmmäta mellan de tre trådarna. Hjälplindningen har vanligen lite högre resistans än huvudlindningen. Då kan du identifiera U1, U2 och Z i bilden nedan.

L och N behöver du inte hålla reda på, dvs det spelar ingen roll om de kastas om. På dina bilder har blå tråd oisolerad flatstiftshylsa men jag vet inte om man ska tolka det som att det bör vara nollan, då neutralledaren ska betraktas som spänningsförande och ska isoleras.

 
Om Du skriver vad fläkten heter, tar med en bild på utsidan, på märkskylten och på kopplingslådan så ökar chansen att någon ser den, konstaterar att "det är likadan som min", och skickar till baka en bild på kopplingen.
 
Jag tackar för återkoppling!
Gutmann "Silla" heter fläkten.
 
  • Gutmann "Silla" köksfläkt monterad i tak, modern design i rostfritt stål mot ljus vägg och tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går det inte att läsa beteckningarna för anslutningarna på motorn?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Går det inte att läsa beteckningarna för anslutningarna på motorn?
Det kanske går, men den är kapslad bakom plast och nitar som jag motvilligt vill börja bryta upp. Men tanken har slagit mig
 
Om jag förser dig med mer information. Kan du hjälpa mig klura ut hur den ska kopplas. Bifogar fler bilder.


Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det går inte att avgöra från den information du har.

En enfasmotor har två lindningar, en för drift och en hjälplindning för start och rotationsriktning som är inkopplad genom kondensatorn. Därför är det tre trådar till motorn. Om du inte har uppgifter som säger vilken som är vilken kan du ohmmäta mellan de tre trådarna. Hjälplindningen har vanligen lite högre resistans än huvudlindningen. Då kan du identifiera U1, U2 och Z i bilden nedan.

L och N behöver du inte hålla reda på, dvs det spelar ingen roll om de kastas om. På dina bilder har blå tråd oisolerad flatstiftshylsa men jag vet inte om man ska tolka det som att det bör vara nollan, då neutralledaren ska betraktas som spänningsförande och ska isoleras.

[bild]
 
  • Hand håller en kondensator med teknisk information och kontaktben mot en beskrivande dokumentbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller elektriska kablar med snabbkopplingar framför en köksinredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en blå elektrisk ledning med kabelsko nära en svart kabel genom en gummigenomföring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du möjlighet mäta motstånd mellan blå-svart, blå- brun och svart-brun som Bo skrev tidigare är det enkelt att komma vidare. I princip kan du följa schemat han lagt in men färgerna avviker ibland så mät först.
 
GK100 GK100 skrev:
Har du möjlighet mäta motstånd mellan blå-svart, blå- brun och svart-brun som Bo skrev tidigare är det enkelt att komma vidare. I princip kan du följa schemat han lagt in men färgerna avviker ibland så mät först.

Till motorn har jag blå, svart och brun. Därav min osäkerhet om hur det ska kopplas. Gentemot kondningens 4st anslutningar och matningen från kretskortet. (Svart-brun)
 
GK100 GK100 skrev:
Har du möjlighet mäta motstånd mellan blå-svart, blå- brun och svart-brun som Bo skrev tidigare är det enkelt att komma vidare. I princip kan du följa schemat han lagt in men färgerna avviker ibland så mät först.

Förlåt, mätvärden är följande.

Svart-blå = 50
Brun-blå = 55
Svart - brun = 99
 
Jag tolkar det som att "Z" är hjälplindningen på motorn då?
 
Då kan du följa schemat Bo visade men om du vill kan du lägga det mer "färgtroget". Dvs koppla ihop de två blå och sen brun från matning med svart motor på ena sidan kondensatorn och brun från motorn ensam på andra sidan kondingen. Med sida menar jag då de två flatstiften på vardera sidan om plastavdelaren.
 
Som sagt, ett problem jag fått ärva. Min förvirring ligger i att jag har 5st kontakter och fyra stift på kondensatorn. Jag får ju inte ihop det med hur det var kopplat innan. Samt som han skriver sedan tidigare att blå bör ses som spänningsledande och därför vara isolerad. Men det är den inte....
 
Du får koppla hop de blå med någon annan klämma tex Wago, Ubåt, sockerbit. I original kan det funnits andra punkter där som fungerar som plint för flatstiften. Kondensatorerna har många gånger bara två stift så där har du tur och kan använda en sida för koppling brun-svårt.
 
Ytterst märkligt då jag beställt en identiskt kondning från tillverkaren. Märke, typnummer, antal stift etc stämmer exakt in på den gamla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.