Jag har två gamla (1970) garageportar i trä av vippmodell där jag behöver motorisera i vart fall en av dem. Lägger några bilder på skenor och fjädrar etc. Vikten oklar men ”tung”.

Finns det lösningar, gärna inkl montage för att motorisera sådana? Huset är i Uppsala.

Jag hittar bara garageexperten mfl som säljer nya portar. Det är lite oklart hur länge vi bor kvar och jag vill inte investera i två nya garageportar och inte heller ha två olika…
 
  • Vippgarageport i trä från 1970-talet med skenor och fjädrar inuti ett garage. Lampan i taket lyser och hyllor syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal vipport på garage med orange innervägg, skenor och fjädrar synliga. Verktyg samt maskin finns i närheten av porten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fjäder och skena till en vippgarageport i trä från 1970-talets Uppsala, inomhus, med utsikt över en stenlagd trädgård med växter och buskar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd tillverkningsskylt i metall för BorDörren AB med serienummer VP/GP 2167 på vit yta bredvid metallskena med bult.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gjorde detta på min gamla port, den motorn jag använde orkade inte. Bytte port istället.
 
  • Gilla
bjogul
  • Laddar…
Ojojoj, gamla portar med livsfarliga fjädrar. Låt gärna en besiktningsexpert titta på dina befintliga garageportar för att få ett omdöme. Tyvärr är det jättedyrt om man måste beställa nya portar i specialmått och kanske fjällpanel av teak på utsidan. Till nya portar går det att få motorstyrning men de är inte godkänt till gamla portar. Har man äldre portar som fortfarande är godkända vid en besiktning så kan man spänna en vajer i taket med tyngd som sänks ner på motsatta sidan garaget när man ska öppna porten. Det underlättar mycket.

Finns en riktigt bra garageportsfirma i Västerås som grejar det mesta som önskas men det kan ta en del tid med specialbeställningar. Har tyvärr inte kvar namnet.
 
  • Gilla
bjogul
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.