Har kollat på en Stiga Snow Crystal-snöslunga och ser att den har en motor av märket GGP. Okänt märke för mig och på snöslungor är ju motorn nästan viktigast.

Vad säger ni om dessa motorer?

/Ola
 
Ok Tack.

Några åsikter om dessa jämfört med t.ex. B&S, Tecumseh och andra småmotorer?

Antar att en Stigaverkstad har delar till dessa GPP-motorer.
 
Tyresö
Briggs & Stratton är ju ett väl inarbetat namn och det är nog det fabrikatet som det är lättast att få tag på reservdelar - hållbara är dom också - bara byta olja en gång om året, sen håller motorn i all evighet. Vad jag förstår så är GGP ett nytt motorfabrikat, så då brukar det tyvärr vara en del barnsjukdomar dom första åren. Men det visar sej.
 
GGP köper sina motorer från flera håll. Står det B&S kommer de från USA (Briggs & Stratten). De som bara heter GGP kommer från Kina. GGP har haft probelm med sina Kina-motorer och återförsäljarna blev vansinniga på dem (dom fick ju ta smällen med kunderna). Det var förra året när GGP höll på att konkursa..
 
Hum, det lät ju sisådär. Nog lika så bra då att välja en med B&S (eller bättre) motor trots allt. Orkar absolut inte med en krånglande motor till...
 
Milkshaken
Eller kolla efter en maskin med en HONDA-motor på... den slår det mesta....
 
Jo, den slår de flestas pris också. Fast åt fel håll :)
 
Honda har de bästa och pålitligaste fyrtaktsmotorerna. Det finns ett samband mellan pris och kvalitet.....
 
Absolut, men jag kan inte motivera priset för en maskin som används såpass litet. Hondorna kostar ju ofta dubbla mot vad t.ex. en Stiga med B&S kostar.
 
GGP-motorerna till snöslungorna är bra, nu. Det var problem i början (otippat!) men 2009 och framåt är det lugnt.

B&S är störst på snöslungemotorer nu när Tecumseh inte finns längre. Honda är bäst som vanligt, men finns i stort sett bara på Hondas egna slungor vad jag vet.

en snöslungemotor jobbar kanske max 10 tim/år normalt (södra Sverige) så det är inte så svårt att göra en som håller många år. Problemen brukar komma när man förvarar maskinen långa perioder med bränsle i. Satan vad illa det luktar när man ska göra rent en förgasare som stått några år.

Bästa servicetipset alla kategorier för snöslungor är att använda alkylatbensin (miljöbensin, typ Aspen).
 
Jag fick rådet att köra på så högoktanigt som möjligt då det tydligen ska vara etanolfritt i bland annat shells 99 oktan.
Men till en slunga som max tar 20 liter per vinter så kan man ju helt klart köra på aspen
 
mats_o skrev:
Jag fick rådet att köra på så högoktanigt som möjligt då det tydligen ska vara etanolfritt i bland annat shells 99 oktan.
Men till en slunga som max tar 20 liter per vinter så kan man ju helt klart köra på aspen
Shells är bra den med (V-Power va?) Men jag föredrar alkylat, har jäkligt svårt för avgaser sen jag började med det här jobbet, mår illa så fort en motorsåg startas med "vanlig bensin" i.
 
ahh, du är lika yrkesskadad som jag är när det gäller datorfläktar. Jag tål dem inte helt enkelt.
 
För att nu då ramla fullständigt offtopic så svarar jag med två flältlösa HFX chassin :)
För att gå tillbaka lite så har jag laddat en dunk med shell 99 nu så vi får se resultatet under vintern
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.