Hej.

Köpte en INCA Bandsåg på auktion, dock så är motorn bortplockade, eller snarare följde inte med. Sitter en kilremskiva på baksidan så motorn har ju varit monterad vid sidan av.

luna.no har slutat att tillhandahålla reservdelar till denna såg.
inca.ch har rätt motor men tar 2500:- för den vilket jag tycker verkar lite väl saftigt.

Finns det någon här som kan ge mig en spark i rätt riktning. Tänker mig att jag får ta en annan motor och montera under maskinen med en rem emellan. Verkar vara runt 880 varv/min och runt 0.75 Watt som skall användas. om jag inte räknar ut och sätter en annan storlek på kilremsskivan så jag får rätt varavtal.

Är det någon som kan bekräfta att 880 varav/minut stämmer. Och kanske kan ge mig ett tips på en lagom billig motor som tål lite damm.
 
100 läsare och inga tips :)
Om man nu får tag i en annan motor med högre varvtal, finns det någon käck formel som jag kan använda mig av för att räkna ut hur stor kilremsskiva jag bör sätta på motorn för att få ner varvtalet?
 
Om du skaffar en motor med effekten som du uppger behöver du inte oroa dig för att varvtalet blir för högt. Som en bonus kommer sågen dessutom vara väldigt säker att använda.

Sorry, kunde inte låta bli... ;)
 
Skivornas storlek är ganska enkelt att räkna ut, bara att räkna remskivans omkrets och ta omkretsen gånger antalet varv axeln snurrar varje minut så du får en sträcka (tänk sträckan ett hjul på bilen rullar under en minut). Sen räknar du ut den mindre skivans omkrets och delar med sträckan du fick ut tidigare och vips får du fram varvtalet. Fattar knappt vad jag själv skrev så vi tar ett exempel:

Typ;
Driv: 1000 rpm, 100⌀
Driven: X rpm, 150⌀

100x3,14=314mm
314mm=0,314 m
0,314x1000=314m/minut

150x3,14=471mm
471mm=0,471m

314/0,471=666,67rpm

Så har jag fått lära mej.

Vill du fuska lite så räknar http://www.culvermotor.com/Engineering-Formulas/Pulley-and-RPM-Calculator.html ut skivornas storlek åt dej.

Vad det gäller sågen i fråga har jag något liknande stående (vet inte vilken modell det är) på jobbet, kan kolla vad det sitter får motor på den.

edit; 0.75 watt, måste vara någon form av lågenergimotor :p
 
Jag glömde visst ett litet men ack så viktigt k :) 0,75 kW skall det ju vara.
 
Här finns manualen till 340 bandsågen, både variant med motorn på baksidan och motorn under bord. Antar att 340 och 360 modellerna är snarlika så du borde kunna utgå från denna manualen. Kolla så bilder och hjulstorlekar och annat överensstämmer med din såg bara.

http://www.toshen.com/images/inca340manual.pdf

Har själv en Inca bandsåg fast den varianten där motorn sitter fast på baksidan.

Edit. Kollade lite i den där manualen, det står 900-1100 varv per minut för sågning i trä.
 
Redigerat:
  • Gilla
dsub
  • Laddar…
Man får tacka ola_c det är sådant här som gör bh till det bästa forumet på nätet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.