D09
Hej ni motorkunniga

Har en wv polo, med några år på nacken.

Upptäckte att motorn blev väldigt varm.

Noterade att fläkten inte startade så jag bytte termostaten som sitter i kylen och som är kopplad till fläkten. Inget resultat. Provade att koppla ström från batteriet till fläkten o då funkar den.
provade även att bygla kontakten till termostaten och då startade fläkten.

Känner man på kylarslangen inkommande till kylen så är den jäkligt varm, men returen är kall.
får en känsla av varmvattnet inte riktigt når termostaten till fläkten dvs öppnar inkommande vatten eller strömmar igenom kylen......

Hur felsöka ?
 
Du har en bimetall termostat som sitter i närheten av vattenpumpen , det kan vara den som spökar för dig o kärvar , eller annars kan du ha en luftficka någonstans i någon slang.
Prova att ge slangarna massage (kläm , mjölka) när bilen står på tomgång. Det du bytte var var nog en givare som känner av när fläkten ska starta , den öppnar inte och släpper genom vatten utan ger bara signal (ström eller jord) när vattnet är varmt nog att kylas av. :)
 
Funkar vattenpumpen?
 
D09
:x Vet faktiskt inte om vattenpumpen funkar, har inte kollat. Hur kollar man av den ?

Gällande bimetalltermostaten, är det den som kan sitta ibörjan av utgående vatten från motorn?
Går upp en kontakt till en grej som sitter i början.. Styr den vattenpumpen?
 
Kylarslangarna ska bli hårda när pumpen fungerar som den ska.....
 
D09
Så man ska jämnföra med bilen när den är avstängd och se om den laddar upp tryck i slangen, det känns som ett moment jag kan fixa :)
 
dkp09 skrev:
Så man ska jämnföra med bilen när den är avstängd och se om den laddar upp tryck i slangen, det känns som ett moment jag kan fixa :)
Ja det tror jag också...:)
 
Givaren som styr kylfläkten sitter i topplocket,troligen den söm spökar den jobbar med jord i flesta fall
jorda den kabeln startar fläkten då är det fel på den
fel på vattenpump blir det bara om den läcker har inget med pumpverkan att göra
fel på termostat visar sig genom att den alltid står öppen
 
Elkludde skrev:
Givaren som styr kylfläkten sitter i topplocket,troligen den söm spökar den jobbar med jord i flesta fall
jorda den kabeln startar fläkten då är det fel på den
fel på vattenpump blir det bara om den läcker har inget med pumpverkan att göra
fel på termostat visar sig genom att den alltid står öppen
Jag har några stycken som inte pumpar som inte funkar utan att läcka.....kanske du kan fixa dom.....;)
 
D09
Ni e grymma :)

Ska köra ett race imorgon o felsöka :)
 
Termostaten sitter som sagt i början av utgående vatten.
Vet inte riktigt hur det ser ut på din polo , men på min gamla golf var det ett termostat hus i plast som satt i anslutning till vattenpumpen.
Termostathuset kan även sitta på sidan av topplocket (gäller motorer mindre än 1.8liter (enligt haynes boken)
Min vattenpump satt under generatorn på framsidan av motorn (mot kylaren).
Om vattenpumpen rasar brukar den börja läcka vatten.
 
Enk Projektet skrev:
Jag har några stycken som inte pumpar som inte funkar utan att läcka.....kanske du kan fixa dom.....;)
så länge det finns kylvätska pumpar den även om den läcker:rolleyes:
 
Elkludde... Jag har bytt 2st termostater som inte öppnade så visst kan dom förbli stängda också när det är fel på dom. :eek:
 
Micro skrev:
Elkludde... Jag har bytt 2st termostater som inte öppnade så visst kan dom förbli stängda också när det är fel på dom. :eek:
Nåt nytt har aldrig haft detta fel med termostat trots att jag skruvat o rotat i flera hundratal motorer
 
Har bytt ett antal vag vattenpumpar där skovlarna har släppt från pumpaxeln, så nog kan det vara fel på en vattenpump fast den inte läcker.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.