Hej!

Jag är personligen mycket sugen på att köpa en gammal baklastare för ca 25-40 000:-
men tyvärr är inte tjejen lika peppad på idén. Nu måste jag samla argument och till det behöver jag er hjälp!

Min tanke är att om jag skrapar ihop jobb för 30 000 eller mer som vi kan göra själv med en baklastare så måste ju min argumentation leda till ett köp :)

Jag skriver lite bakgrundsinformation om vår situation och så ber jag er komma på olika saker som man kan göra själv om man har en sådan maskin, och hur mycket pengar man då sparar.


Vi har en tomt på drygt 2900 m2, som är oplanerad. Tre meter runt huset har grundkillarna planerat, men i övrigt är det en kalhuggen skogstomt. Stora mängder massor ska flyttas runt på tomten som är kuperad, och en del massor ska också köpas in och flyttas omkring. Jag har tänkt be en grävare komma och gräva ner alla stubbar och jättestenar och på så vis få upp ytterligare en del massor som kan användas för att plana ut tomten.

Ca 100 m2 matjord ska också spridas ut. En del rätt stora stenar ska också flyttas för att skapa ett stenparti. Eventuellt behöver vi flytta friggeboden också.
 
Baklastare är ju stabila maskiner som är i princip outslitliga. Tyvärr avspeglar sig detta även på priset - dom är helt enkelt jäkligt dyra i förhållande till kapacitet. Fast å andra sidan är andrahandsvärdet högt.
Baklastare är dock varken smidiga eller ergonomiska.. En midjestyrd hjullastare är oändligt mycket smidigare.
Köp en ful maskin, gör jobbet, piffa upp den med lite ny färg och tjäna en slant vid försäljningen...

Innan du köper, fundera vad som egentligen ska göras och fråga en proffsfirma vad jobbet kostar.

Ytterligare en fundering, vore det inte bättre med en traktorgrävare för samma pengar så kan du göra även grävjobbet själv ?
Det blir ju mer en allroundmaskin, går att använda till mycket, men inte riktigt bra på något.. :D
 
Har heller aldrig förstått varför det ska vara så svårt att få igenom ett sånt bra köp,
om det gäller att köpa ny soffa är det inga problem fast att man redan har en.

Men jag skulle nog endå försöka få igenom ett köp av en traktorgrävare i ditt fall,
Räntan på 50-100.000 för en hyfsad maskin är inte mer än 3-4000 på ett år det kostar väl en grävare på en halv dag.
Traktorgrävaren kommer du ha större nytta av i ditt fall en 2-hjuldriven baklastare har sina begränsningar.

Det bästa med dessa maskiner är att man förlorar sällan några pengar på dom.
Tänk sedan på vad flitig du kommer att bli med att planera tomten samt att man brukar bli poppis bland kompisar. Och att få folk till att köra gratis en dag brukar också gå lätt.

LYCKA TILL    
 
Jag är också otroligt sugen. Men det här vill du nog inte höra; jag bävar lite för underhållet, sådana där maskiner kräver en hel del kärlek och smörjolja, och jag som knappt hinner med bilen och gräsklipparen. Reservdelarna är inte gratis och så bör man ha en ordentlig lada att ställa den i.
 
Tänk på alla som pillar med sina modelljärnvägar
 
Jo men dom personerna bor sällan i stora hus med renoveringsbehov. ;)
 
Jag ger mig !
Men man måste ta fram alla fördelar med en rolig leksak för mogna män.
 
Man bör ha i åtanke att det KAN bli en dyr leksak också. En entreprenadmaskin med 20-30år på nacken har antagligen blivit utsliten och ersatt fler ggr redan..

En havererad motor eller hydraulpump gräver fort stora hål i plånboken och då är helt plötsligt dom där 5000kr det kostade att leja en maskin småpengar.
Även mindre förbrukningsprylar som hydraulslang och cylindrar kostar rejäla slantar om man lyckas hitta dom. Ett kolvstångsämne, alltså bara själva stången utan kolv, packningar, länköra mm kostar ca 1000kr/m.
Gamla maskiner har en förmåga att förbruka hydraulolja á 10-20kr/lit oxå :)

Har man inte en egen liten verkstad med svets och rejäla verktyg bör man nog fundera en extra gång.
Gillar man att meka blir man nog aldrig utan pyssel med en gammal grävare :) och visst f.n är det manligt att svetsa på en grävmaskin ;)

Jag ha fullt upp med att laga alla andra fordon i hushållet så jag lejer en grävmaskin till jobben...
 
Ubbe, du är ju en värre glädjedödare än jag. ;)
 
Jag köpte en skotare, en MiniBruunett för att ha som vedhämtare och portabel alltiallokran och visst var det lite pyssel med den men jag har bara kostat på den c:a 15,000 i reservdelar så jag ska inte klaga. En toppenmaskin.

Gräva och schakta lejer jag folk till med stor maskin för det är oftast ingen större prisskillnad på stor och liten maskin, så då blir det billigast att ta en stor som uträttar mycket på en timme. Finschaktningen gör jag själv med en Avant minilastare, också ett väldigt bra köp om än lite dyr i inköp men värd sin vikt i guld när kroppen är kass och jag envisas att bo kvar på landet.

Om någon undrar så har jag egen verkstad annars kan man inte köpa begagnade maskiner utan att ruinera sig.
 
Vedeldarn skrev:
Jag köpte en skotare, en MiniBruunett för att ha som vedhämtare och portabel alltiallokran och visst var det lite pyssel med den men jag har bara kostat på den c:a 15,000 i reservdelar så jag ska inte klaga. En toppenmaskin.
Har en liten skog jag med där det forslas ut virke & ved med jämna mellanrum.
När det är dags att köra fram lejer vi en kille som har en miniskotare (hemmabygge).
Skotningen brukar kosta ca 40kr/m³f (vitt) med den lilla skotaren. (stor skotare är oftast billigare/ m³)
För 15000kr kan jag alltså få 375m³f utkört ur skogen utan att lyfta ett finger.
Omsätter man detta i vedförbrukning för en vedeldare á 30m³/år så är det alltså ved för 12,5år.

Vad jag försöker få fram är att man gör klokt i att räkna lite innan man köper en dyr maskin för att tjäna några kronor på jobbet. Allt beror ju helt på dom egna förutsättningarna och behoven.

Nu ska jag sluta vara tråkig  ;D
Har man turen att slippa dyra haverier och inte har helt centralplacerade tummar så kan det vara en förträfflig investering.
Den riktigt stora nyttan av maskinen har man för alla småsaker som man inte tänkt på. Har man möjlighet att lyfta tunga saker öppnar sig helt nya möjligheter för hemmafixaren.

För någon vecka sedan var jag på en auktion där det såldes en fin 2-hjulsdriven baklastare. Den var nymålad och fin. Pris: 40k + moms för den  






 
Måste nog hålla med Ubbe...
Men visst är det FRÄNT! :D
Man får rätt mycket kört för pengarna 0m man lejer. Jag jobbar i skogen och tar ca 550kr/h för skotaren. Kan nog säga att jag får ut 10gånger mer i timman än en traktor. Och då kanske han köpt traktorn för 200000kr som han visserligen kan ha till annat och kanske en kärra för 70000kr.
Sen är det dyrt att reparera. Man ska ha både verktyg, delar och tid...

Men jag tycker att köp den och bara kör tills de rasar! ;D
 
gådeberg skrev:
Måste nog hålla med Ubbe...
Men visst är det FRÄNT!  :D
Man får rätt mycket kört för pengarna 0m man lejer. Jag jobbar i skogen och tar ca 550kr/h för skotaren. Kan nog  säga att jag får ut 10gånger mer i timman än en traktor. Och då kanske han köpt traktorn för 200000kr som han visserligen kan ha till annat och kanske en kärra för 70000kr.
Sen är det dyrt att reparera. Man ska ha både verktyg, delar och tid...

Men jag tycker att köp den och bara kör tills de rasar! ;D
En rejäl jordbrukare med skogsvagn är ju helt oduglig i skogen jämfört med en skotare, fast å andra sidan är skotaren rätt kass på snöröjning ;)
Tycker det är mer anmärkningsvärt att det finns en marknad för t.ex. Skogis, Terri och Vimek mfl leksaksmaskiner i skogen.
Ofta är det nog en helt annan kalkyl som ligger bakom dessa.
Skogsägare har ofta en rejäl slant på skogskonto efter en större avverkning. Pengarna på det kontot beskattas när dom tas ut och kontot får finnas max 10år. När då dom 10åren gått och pengar finns kvar har man att välja mellan att ta ut dessa pengar och skatta bort det mesta (det betraktas då som inkomst av tjänst) eller att köpa något som är avdragsgillt. Det blir ju en annan kalkyl om man köper något med oskattade pengar och får lyfta momsen ;)

En egen traktor är trots allt ovärderlig hjälp när det är fråga om korta oplanerade jobb. Det är ju betydligt enklare att starta sin egen traktor för att flytta en grushög än att ringa efter traktorfirman 1mil bort som inte har tid förran nästa vecka...

Väntar själv på en grävare just nu för en halv dags jobb, skulle kommit i onsdags men det blev skjutet till måndag morgon och nu har det blivit skjutet till måndag lunch... iriiterande :( Hade jag haft en egen grävare hade just det jobbet varit klart för en månad sedan :) Men hade jag haft den maskinen själv hade jag garanterat hittat andra ställen att gräva på också :D

 
Jag tror vi hamnat lite snett tyvärr killen ville ha argument för att få köpa en maskin
att ordna till sin trädgård med och kanske skotta lite snö.
 
Klart att han ska ha den.

Han sparar tid, så han kan umgås mer med frugan. Sparar ryggen så han orkar med att träffa frugan ;D och han kommer vara mycket lyckligare resten av sitt liv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.