Har två radiatorer i huset som är iskalla, har testat att ta bort termostaten och motionerat ventilen och smörjt den. Den vill inte fjädra tillbaka men går fint annars nu efter jag fixat. Provade att ha den fullt öppen men kommer ingen värme ändå. Vad kan vara fel då?
 
Krilleman
Luft?
Är retutventilen öppen?
Tillräckligt med tryck i systemet?
 
Har Du knackat på pinnen
 
Har testat tidigare att lufta. Hittar ingen ventil? Finns det returventil på alla radiatorer? Har ju inte själv stängt någon iaf. Tror det är tryck i systemet, värme på alla andra även sådana som sitter längre bort.
Ja, jag har provat att knacka.
Vad kan det annars vara?
Tack för era svar.
 
  • Gilla
Husärlivet
  • Laddar…
Stopp i ventilen?
Vet hur mina såg ut innan jag bytte.
 
Det finns alltid en luftventil. Titta i överkant av radiatorn på motsatta sidan av där ventilen sitter. Har du otur har någon bara satt en plugg men då kan du lossa lite lätt så pyser luften ut. Lossa annars lite försiktigt på ventilen så skall det pysa ut luft. Var beredd med trasa för att torka upp spill men luft pyser lättare än vatten så det brukar inte komma så mycket. Kolla på pannan att du har tryck i systemet. Låter absolut som att radiatorn är full med luft, sitter den högst upp i systemet? Annars rekommenderar jag Biltema PTFE-spray (teflon), kryper bra och brukar lossa det mesta. Ta en plattång och vrid och dra ut/in på pinnen så skall den lossa. Kan ju också vara fjädern i ventilen som är trasig.

Returventilen sitter oftast nere vid golvet. Du har troligen ett långt rör som går upp till ventilen och sedan via en krök in i radiatorn. Sedan i botten av radiatorn (ofta på samma sida som det långa röret men långtifrån alltid) sitter den en (ofta förnicklad) vinkel som går till det korta röret som sedan går ner i golvet. På den här förnicklade vinkeln brukar det sitta ett lock. På vissa koppel kan man lossa locket och så sitter det en insex under som man kan stänga av med. OBS! viss försiktighet tillrådes, vet inte hur det ser ut på äldre returer, kanske flödar vatten om man lossar?

/Anders
 
Tack för svar. Menade att jag inte hittade någon returventil, skrev lite otydigt kanske men har provat att lufta. Men varför skulle någon stängt av dom?
Har motionerat piggen men den fjädrar inte tillbaka så fjädern kanske är dålig. Men jag satte den fullt öppet innan jag skruvade dit vredet men kommer ändå ingen värme på det.
 
Prova att lossa lite vid ventilen, prova först muttern som drar böjen till ventilen för att se om ventilen släpper igenom vatten. Kommer inget vatten är nog ventilen kass.
 
Det spelar ingen roll om du drar ut piggen om ventilen har kärvat fast i stängt läge.
Knacka lätt men snabbt på pinnen så brukar den släppa efter ett tag.
Jag knackade på ett element i säkert 2 minuter innan den hoppade ut själv, sen dess har det funkat.
 
  • Gilla
Claysson
  • Laddar…
Tack för eran hjälp. Testade att knacka med hammaren trots att jag tyckte det löpte fint men då fick jag fjädringen att fungera och värmen kom direkt.
 
  • Gilla
JJI och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.