Hej,
Avstängningsventilen efter vattenmätaren går inte stänga eller rubba överhuvudtaget men jag har inte vågat ta i med någon kraft.
Är det tillrådligt att smörja axeln till ventilen med något? T ex WD-40? Vågar jag ta i för att se om den går att motionera igång, eller är det bara att projektera för ett byte till en ny kulventil?

Avstängningsventilen innan vattenmätaren fungerar så det finns utrymme för ta i lite, men känns tråkigt om den kärvande fastnar i stängt läge.

Det är den högra i bild som "sitter fast" i utskruvat läge.
Vattenledningsrör och ventiler med vattenmätare, monterade på en vägg, typisk VVS-installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi bytte just ut en väldigt lik ventil hos oss. Den hade nog hållit tätt ett tag till om det inte var så att vi skulle byta vattenmätare och behövde stänga av. När vi öppnade igen läckte det lite från tappen. Enligt röris är tätningen (lin?) lättstörd och börjar det droppa kommer det bara droppa mer successivt.

Kan inte bedöma vad du ska göra, men vi är väldigt glada att ha bytt ut vår gamla ventil i alla fall 🙂
 
Krilleman
Det är nya lagar och regler i Sverige.
Du måste förr eller senare montera en vattenmätarkonsol. Det kommer inte gå att undvika.

Så byt till det som det skall vara direkt för att undvika problem i framtiden.

Tex såhär ser en korrekt installation ut:

Vattenmätare med röda avstängningsventiler monterad på vägg, instrument för mätning av vattenförbrukning.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
F FellanD skrev:
Avstängningsventilen innan vattenmätaren fungerar så det finns utrymme för ta i lite, men känns tråkigt om den kärvande fastnar i stängt läge.
Det är ännu tråkigare om den inte går att stänga av den dagen du får en vattenläcka och läget är akut ;).

Fungerande avstängningsventiler på inkommande vatten brukar jag säga är lika viktigt som ett tätt tak.

Ta för vana att motionera ventilerna. Ett bra tillfälle är sommar/vintertidstidsomställningen, då passar man även på att testa jordfelsbrytare än och brandvarnarna.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Det är ännu tråkigare om den inte går att stänga av den dagen du får en vattenläcka och läget är akut ;).
Exakt, tacksam för att ventilen innan vattenmätaren fungerar. Rekommenderar du att försöka motionera den befintliga? Eller bedömer du att risken är för stor att den havererar?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Det är nya lagar och regler i Sverige.
Du måste förr eller senare montera en vattenmätarkonsol. Det kommer inte gå att undvika.

Så byt till det som det skall vara direkt för att undvika problem i framtiden.

Tex såhär ser en korrekt installation ut:

[bild]
Lag (2006:412) om allmänna vattentjänster är onekligen nyare än huset. Säker vatten skriver mest om placeringen utifrån ett vatten säkert perspektiv. Har inte fördjupat mig i svenskt vattens p100 skrift och swedacs skrifter. Men de verkar i huvudsak hänvisa till avläsningsbarheten. Man får ju anta att den nuvarande mätaren har huvudmannens godkännande då mätaren är betydligt nyare än ventilerna.

Ett väggfäste och en ny kulventil efter mätaren borde väl vara en stor uppgradering? Då slipper man ju stänga av vattnet i gatan.

Tills jag tar tag i det, vågar man försöka motionera igång den befintliga ventilen? Med syftet att öka säkerheten och ha två fungerande ventiler. Hjälper det att smörja axeln?
 
Krilleman
F FellanD skrev:
Exakt, tacksam för att ventilen innan vattenmätaren fungerar. Rekommenderar du att försöka motionera den befintliga? Eller bedömer du att risken är för stor att den havererar?
SItter den efter vattenmätaren är det ju bara vrida på med kraft.

Sätt i en pollygrip i vredet så du får lite hävstång och så juckar du upp den.
Kan gå!

Vill det sig helt fel har du ju andra ventilen att tillgå.

Men korrekt konsol är rätt väg att gå!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
F FellanD skrev:
Lag (2006:412) om allmänna vattentjänster är onekligen nyare än huset. Säker vatten skriver mest om placeringen utifrån ett vatten säkert perspektiv. Har inte fördjupat mig i svenskt vattens p100 skrift och swedacs skrifter. Men de verkar i huvudsak hänvisa till avläsningsbarheten. Man får ju anta att den nuvarande mätaren har huvudmannens godkännande då mätaren är betydligt nyare än ventilerna.

Ett väggfäste och en ny kulventil efter mätaren borde väl vara en stor uppgradering? Då slipper man ju stänga av vattnet i gatan.

Tills jag tar tag i det, vågar man försöka motionera igång den befintliga ventilen? Med syftet att öka säkerheten och ha två fungerande ventiler. Hjälper det att smörja axeln?
Nuvarande montering är inte mycket att orda om. Men vad som gäller vid utbyte är en annan sak och det kommer förr eller senare då vattenmätare i villor byts vart 10:e år. Nu är din nog din inte jättegammal då det är en fjärravläst ultraljudsmätare från Kamstrup.

Vad som gäller för mätarplatsen står i de kommunala föreskrifterna om användandet av den allmänna va-anläggningen (allmänt kallat ABVA).
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.