Hej!
Finns det någon som har erfarenhet av motdragslucka?,enligt säljaren skall draget bli konstant,minska
vedförbrukningen mm.:confused:
 
_ap_
Eldar man fastbränsle är en motdragslucka att föredra, just som säljaren säger, för att draget ska bli konstant.
Annars kommer draget att öka ju varmare panna och skorsten blir och då är det inte säkert att konvetionsdelen hinner kyla av
den större mängd rökgaser som blir, och då kommer ju verkningsgraden att minska eller vedförbrukningen öka.
 
Instämmer se bara till att få en som är rätt dimisionerad för din skorsten,Kolla med Transtemper.
 
Hej!

Jag tackar för svaren,får väl investera i en sådan tll nästa säsong :rolleyes:
 
Ger stor skillnad på vissa pannor/skorstenar.

Moderna pannor med sugande fläkt påverkas mindre av skorstensdraget, men kan vara ide med dragstabilisator vid väldigt lång skorsten
 
Hursomhelst så är det en billig investering. När det blåser ute så varierar draget VÄLDIGT mycket. Bättre då att lucka vickar än att allt går genom pannan.
 
Hjälper väl även till att hålla skorstenen fri från kondens?Typ ventilerar .
 
knekten skrev:
Hjälper väl även till att hålla skorstenen fri från kondens?Typ ventilerar .
Hur menar du då?
 
Det drar in (förhoppningsvis) torr pannrumsluft i skorstenen och torkar den därmed.
 
v-g skrev:
Det drar in (förhoppningsvis) torr pannrumsluft i skorstenen och torkar den därmed.
Japp eldar man mot tank eldar man inte så ofta så det kan bli kondens i skorsten.
 
v-g skrev:
Det drar in (förhoppningsvis) torr pannrumsluft i skorstenen och torkar den därmed.
Då hänger jag med. Det du menar är alltså att självdraget när pannan inte eldas ökar med en dragbegränsare? Pannrumsluften är ju (förhoppninsvis) torr i vilket fall som helst, så om den går via en oeldad panna eller via en motdragslucka kan väl knappast spela någon roll för kondensrisken i skrostenen?
 
Nja när min panna inte eldas minskar draget ganska snabbt så luckan går igen när pannan slocknat rätt snabbt. Det jag menar är att du kan ju få ganska sur rök om veden är otorr men då den blandas med torr luft i dragluckan så blir det ju bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.