Har precis tagit ut mitt rör ur skorstenen. Efter flera års vedeldning blev draget sämre och sämre och jag fick sota allt oftare. Har ju hela tiden varit inne på att plocka väck röret men så länge det funkar så....ja.

Men i alla fall..nu är det ett herrans drag när röret är borta. Rökgastempen sticker lätt iväg och jag har förbjudit frugan att elda i pannan. När jag eldar ställer jag en sotlucka på glänt en liten stund efter tändning och då håller sig rökgastempen på 300-350 grader.

Då undrar jag:

Hänger draget och tempen alltid ihop? Jag funderar på en motdragslucka men kan jag vara säker på att den håller tempen nere?

Om det blåser ute står luckan öppen lite då och jäklas när man ska tända?
 
Ja draget o tempen hänger ihop, Med för mycket drag går rökgaserna för snabbt genom pannan så den inte hinner ta upp värmen..
Så med mindre drag lägre rökgastemp från pannan o sen så späds rökgaserna ut med torr pannrums luft vilket gör mindre risk för kondens samt kallare rökgaser..
Förbränningen blir även jämnare med ett konstant drag..

Luckan ställs på det drag som pannan ska ha o öppnar bara om draget är högre än detta så det ska inte ryka in via motdragsluckan..

När du köper motdragslucka så ta reda på vilken storlek på luckan du behöver, Hör gärna med http://www.transtemper.se om vilken du behöver då dom är väldigt bra på detta..
 
Ok. Ska kolla lite vad dom säger. Jag har rätt lång skorsten, ca 12m.

Jag klurar lite på ett elektroniskt system oxå, mest för att det är kul och labba. Det finns ju motorstyrda gasspjäll på moderna bilar som styr antispinn/momentbegränsning mm. Det skulle gå att styra ett sånt via en avgastempgivare. Men antagligen gör motdragsluckan samma jobb.

Dessutom har jag självcirkulation så jag kan ju elda vid strömavbrott, och då faller ju det med massa elprylar...
 
Hej heliac
Din fundering angåense elektronisk dragbegränasre kommer inte att fungera bra
ser du filmsnutten så kanske du förstår problemet..
det finns fler som funderat på en sådan lösning med motorstyrning..
Film : http://www.transtemper.se/newlook/index.php?page=video&video=1

När det blåser ute utjämnar den undertrycks ökningen som uppstår.


Mvh
Ruben
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.