Taket har mycket gamla betongpannor Ca 40 år. Tyvärr fullt med mossa. Vad göra? Högtryckstvätt eller annat sätt?
 
Börja tvätta nån m2 och se vad dom är i för skick. Det kanske är dags för byte.
 
Takrent, algrent etc. Spraya på medel och gå sen gå över med högtryckstvätt funkar bra.

Eventuellt är pannorna slitna och behöver bytas men det upptäcker du
 
Borde väl fungera lika bra med valfri alkalisk avfettning? Kostar dessutom bra mycket mindre.
 
  • Gilla
Martin___
  • Laddar…
Skrapa sen grönfri. Har du tjockt lager är det ju knappt lönt att spruta på medel.
Jag skrapade mitt hus och garage med en sådan här. Fungerade ypperligt. Sen passa jag på att spruta på grönfri när jag hade lyft hemma.

8872861335582_1167504_a_23305_jpg.jpg
 
  • Gilla
tomasjo och 1 till
  • Laddar…
Tvättade mina tak från 1980 i våras med högtryckstvätten. Det gick alldeles utmärkt. Har tak med flack takvinkel så man kan utan större svårighet gå på det. Använde strålröret som har en roterande stråle. Fick byta ett antal pannor, men har än så länge gott om reservpannor.
Tycker det är onödigt att panikbyta ett betongtegeltak bara för att det är gammalt. Är bara undertaket helt och att man har reservpannor att byta med kan man planera in takbytet till en lämplig tidpunkt..
 
T
R Rkarlsson skrev:
Skrapa sen grönfri. Har du tjockt lager är det ju knappt lönt att spruta på medel.
Jag skrapade mitt hus och garage med en sådan här. Fungerade ypperligt. Sen passa jag på att spruta på grönfri när jag hade lyft hemma.

[bild]
Har sett den där tidigare men inte hittat i handeln, får man fråga var du fick tag på den?
 
T
T tergo skrev:
[länk]
Tusen tack!
 
T tomasjo skrev:
Har sett den där tidigare men inte hittat i handeln, får man fråga var du fick tag på den?
Nu hann någon före men ja granngården. Glöm inte teleskophandtaget.

stod på stege och tyckte den tog väldigt bra även 3 meter ifrån mig.
 
  • Gilla
KattJansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.