Någon som testat denna produkt från Granngården? Synpunkter, kommentarer ....

dr5jq2.png
 
Shit, det var inte några dåliga grejer.. Hehe :)

"Efter 4-6 veckor har det lokala beståndet i stort sett dött ut. Vid kontinuerlig användning kvarstår resultatet för resten av säsongen"

Undrar vad småfåglarna har att säga om det... En sådan i varje stuga och vi har nog ont om både småfåglar och mygg i Sverige. Lite överdrivet kanske men det känns inte helt rätt att helt slå ut en stor födokälla för många andra djur vi delar vårt livsrum med.

Känner mig lite skeptisk...

Dessutom, den går både på gas OCH el, hur mycket energi slukar den egentligen?

/Kalle
 
Hej,

Har skaffat en liknande (lite större) maskin fast från en annan tillverkare, Skeeter Vac. Den har snurrat i ca. 2 veckor nu, har varit och tömt den några gånger, har varit lite att hälla ut varje gång. Men det skall tydligen ta ett tag innan den börjar gå ordentligt. Kan avlägga rapport om 2-4 veckor igen så får vi se :)
 
Kalleman skrev:
Shit, det var inte några dåliga grejer.. Hehe :)

Känner mig lite skeptisk...

Dessutom, den går både på gas OCH el, hur mycket energi slukar den egentligen?

/Kalle
Den ska tydligen ha en driftskostnad på runt 10 kronor om dagen. Kommer inte riktigt ihåg var jag läste det, men jag surfade runt lite för ett par veckor sedan.
Finns lite blandade test resultat om man googlar lite.

Är också skeptiskt, även om jag gärna hade sett att en sådan fungerar.
 
kanske enklare att spika ihop några fladdermus holkar. En fladdermus, kan käka 5000 mygg per dygn. Med den där mojängen, blir ändå dödandet konsentrerat till området kring denna, medan myggen frodas ett 10-tal meter bort.
 
Mojängen har en räckvidd på ca 25 meter i varje riktning så den täcker en ganska stor yta. Men jag håller med dig om fladdermössen, det är bra mycket trevligare att sitta och titta på deras krumbukter i skymningen än att ha den där saken bredvid sig. :p
 
Till att börja med så var det mycket dyrt. Apparaten i sig tillsammans med "dofttabletterna" och så driften i form av el gör att man börjar fundera lite. Det är ingenting som man direkt köper "för att testa".

Nu tror inte jag att fågellivet direkt tar skada av detta, det lär finnas mygg så det räcker ändå, men jag känner en direkt olust mot ännu en monstermaskin som skall ställas i garaget. En normal svensk villa innehåller idag så många maskiner att det börjar kännas rent ut sagt jobbigt att köpa in alla. Det är ju inga dåliga arsenaler som går åt.

Dömer därför ut denna som något mänskligheten förmodligen klarar sig bättre utan.
 
haha Swetrot, jo jag håller helt med dig. Vi har någon form av "köpnoja" i oss haha. Senaste instrumentet jag satsade på, var en sån där lövsug! jag provade, men det funkade inte, löven satte sig i insuget och så var det stopp för jämnan. Däremot rök det som värsta sandstormen från uppsamlingsnätet, då det kom in en del jord. Nu hänger den också i garaget, till ingen användning.
 
henke81 skrev:
Hej,

Har skaffat en liknande (lite större) maskin fast från en annan tillverkare, Skeeter Vac. Den har snurrat i ca. 2 veckor nu, har varit och tömt den några gånger, har varit lite att hälla ut varje gång. Men det skall tydligen ta ett tag innan den börjar gå ordentligt. Kan avlägga rapport om 2-4 veckor igen så får vi se :)

Såg ditt inlägg från förra året är lite nyfiken hur resultatet blev efter ett 2-4 veckor? Effektiv?

Mvh

Wavey
 
Redigerat:
Efter att ha haft maskinen igång i ca. 3-4 veckor så började man märka skillnad, med tiden vart det klar skillnad t.o.m, kvällarna vart mycket lättare att uthärda utomhus :) Altanen och uteplatsen har blivit mycket mer använda efter detta.

I år startade vi igång den i den senare delen av April, tydligen ska det ge bättre resultat om man kommer igång samtidigt som myggen, så med lite tur blir det än bättre i år.

Så, enligt min mening är det köprekomendation om man tycker att man har bekymer med flygfäna hemma..
 
  • Gilla
Chepo
  • Laddar…
Jag har en Mosquito defender sen ungefär juli -07. Får inga stora fångster men upplever att knott o myggproblemet har blivit mindre, men å andra sidan har det inte varit så "mygg/knottvänligt" väder sen jag skaffade den. Apparaten ska stå på hela säsongen för att minimera "reproduktionen", det funkar inte så att man sätter på den en timma innan man ska grilla. Fångsten ska bero mycket på placeringen så jag överväger att flytta den till annan plats på tomten. Gas byter jag en gång i månaden ungefär (PA11 fyllning ca 450 kr) samt "dofttablett", elåtgången vet jag inget om men den har nån form av fläkt, knappast någon jättestor förbrukning. Tabletterna och kolsyrepatronerna man rengör förbränningsapparaten med är inte billiga, kanske 500-700 kr per säsong.

Jag vill absolut inte såga apparaten än och för min del är kostnaden godtagbar om uteplatsen kan utnyttjas fullt ut under myggens och knottens högsäsong.
 
Finns det någon enklare maskin för myggbekämpning och som kan användas lite mer lokalt, jag hade varit nöjd om den täckt in altanen och att myggen hamnat i fällan istället för att sticka mig. I sommarstugan är det sjukt med mygg och knott och efter kl 19 är det nästan omöjligt att vara ute. Jag är nog inte intresserad i en 6000-kronors maskin som utöver det kostar x antal 100-lappar i månaden, när man kanske bara är där uppe någon kväll i månaden. Men skulle kunna vara beredd att betala en slant för en något mer avancerad mygglampa/fälla som man kan sätta ut när man vill.
 
Beställ från USA, det finns en modell som inte behöver el, den är naturligtvis bättre (110v vs 220v), men framför allt är driften ganska dyr om man ska göra rätt medtabletter, filter etc.
Tabletterna kostar ingenting i USA i jämförelse p.g.a åtgång och marknad.
 
tallmilan skrev:
Beställ från USA, det finns en modell som inte behöver el, den är naturligtvis bättre (110v vs 220v), men framför allt är driften ganska dyr om man ska göra rätt medtabletter, filter etc.
Tabletterna kostar ingenting i USA i jämförelse p.g.a åtgång och marknad.

Vad är det för modell och var finns den?
Jag är snart beredd att betala vad som helst för att bli av med knotteländet
 
Bryr man sig ens om fåglarnas mat så har man antagligen aldrig upplevt (levt med) mycket mygg. eller så är man bara en mycket mycket snäll person. Jag gissar på det första. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.