Jag håller på att renovera ett torp från mitten av 1800-talet. Murstocken är naturligtvis i center av stugan och på botten våningen finns det en järnspis i köket och en kakelugn i rummet. På den omgjorda vinden så har då murstocken en väldigt central roll och igentligen skulle jag vilja sätta ett vackert mosaikmönster på den. Men kan man sätta mosaik på en mustock? Måste man i så fall underbehandla på något specielt sätt och i så fall hur?
 
Jag hade nog aktat mig för att sätta mosaik (eller vilken sorts plattor som helst) på skorstenen om ni tänker elda i kakelugnen/järnspisen för jag tror att det kan bli problem med att fogarna i mosaiken spricker (om skorstenen blir för varm). Sätter du ett insatsrör i skorstenen (vilket i vilket fall är en god idé för en bra säkerhet i samband med eldning) är det dock inga problem för då häller man ju även isolering (vermikulit) inuti skorstenen (runt insatsröret).
 
Kul idé. Om det fungerar beror väl på vad man fogar med? Kakelugnarnas kakel sitter där de ska och spricker inte - när de inte fogats om med fel bruk...
 
Kakelugnarnas kakel är vitt skilda från mosaikplattor. Kakelugnskakel sitter ju inte utanpå, utan är en del av ugnen. Men mosaik på en murstock kanske kan fungera med ett mjukt (kalk)bruk? Jag hörde ett exempel där man hade fäst kakel utanpå en rörspis. Det funkade inte särskilt länge, men en rörspis blir väl varmare än en murstock, dessutom tror jag att man hade använt C-bruk.
 
Jag tror det kan funka om mosaikens fogar sammanfaller med tegelfogarna.
Dvs du klistrar dit bitarna på teglets yta, men undviker att de alltför mycket går över fogarna mallan teglen.
Och egentligen - värmen i murstocken är inte hög, så det spelar nog ingen större roll.

Kom ihåg att skorstenar ska vara putsade inomhus, dvs täta, så mosaiken måste sitta kvar.
Mosaik är för mig ganska små bitar, lätt då. Med stora flak kan de sitta sämre.

Samma resonemang gäller för mosaik på en rörspis, och den rör sig mer i värmen.

Valter Pettersson Isander
i Rönninge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.