Hej jag har kommit en äldre morten vertikalfräs/klyvsåg (såg och fräs delar på samma motor man ska "bara" flytta en rem)

Nu har jag problem att få fräsen att gå har en rem till sågen från motorn. Gubben som sålde den sa bestämt att man använt samma rem för fräs och såg men det är omöjligt den går inte på. Den 820mm omkrets och därmed ca 30mm för kort för att gå över motorns drivhjul till fräsens.

Nu undrar jag vad för rem ska jag ha? Jag köpte en kuggrem 20mm bredd m8 850mm längd. På längden passar den nya remmen men inte på bredden den slirar ur.

Tanken är att remen ska gå från den lilla drivhjulet från motorn vridas ett kvarts varv och gå runt fräsen.

Drivhjulet är 15,7mm i bredd i de innersta spåret och 20mm ytterst. Djupet 8,8

Ska jag ha en kilrem här eller en kuggrem som är på bilden men då med platta kuggar? När man ska vrida en rem ett kvarts varv är de nått speciellt man behöver tänka på i remväg?

Jätte tacksam för hjälp. :)
 
  • Äldre Morten vertikalfräs/klyvsåg i ett verkstadsutrymme med synlig drivrem och fräsdelen uppsatt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vertikalfräs klyvsågs mekanism med ett drivhjul och en rem som behöver bytas för korrekt funktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kuggrem monterad på ett drivhjul av en äldre morten vertikalfräs/klyvsåg i en verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.