Jag har lite problem med en Yamaha Aerox 2006 som gör mig tokig.

Den dör när den belastas och man gasar fullt.
Inbillar mig att det är bättre när den är kall.

Den startar direkt och går fint på lägre varv utan belastning.

Jag har bytt tändspole, kolv.
Experimenterat med olika munstycken, Ultraljudstvättat och gjort rent förgasaren.
Köpt en ny förgasare. Kollat reed ventiler.
Kollat bensinkranen.
Problemet är fortfarande kvar.

Kan det vara packboxarna som vid belastning släpper in luft så att motorn inte får någon bensin?
Om jag gasar fullt och motorn dör, tar ut stiftet så är det torrt.

Har vi någon klurig moped expert på forumet?
 
Dåliga packboxar gör vanligtvis en 2T motor svårstartad och orolig på tomgång, brukar inte ens gå på tomgång om de är riktigt dåliga.
Men en motor med reedventiler kanske beter sig på ett annan sätt, jag har aldrig pysslat med sådana.
 
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
Det låter som om den har problem med bränslet. Har du blåst rent alla slangar och även in i tanken?
Om du vill kolla efter läckage så spruta startgas där du vill testa. Om motorn varvar upp så har ett läckage.
 
Finns det ett bränslefilter någonstans så gör rent eller byt det.
 
Har du haft samma problem hela tiden ??
Kom i tänka på en moppe jag satte ihop åt en bekant, han hade köpt den i delar, motorn satt ihop med ny cylinder, förgasare mm.
Startade fint men var sjukt slö, jag laborerade med tändning och munstycken utan framgång. Lyfte av cylindern, tänkte om de knäckt en kolvring vid monteringen, men problemet var att de vänt kolven åt fel håll.
Vanligtvis har kolvar en pil som ska peka mot avgasidan, men denna skulle peka mot insuget.
 
Låter verkligen som att du kväver den, labba med munstycken. Kolla hur stiftet ser ut.
 
  • Gilla
lben_64
  • Laddar…
Det kan vara stopp i avgasröret.
Lossa avgasröret och starta och gasa, om inte annat är det kul när det låter ;-)
/Workingclasshero
 
Jag har blåst rent bensinslang och det rinner på bra från slangen.
Kanske skall testa ta bort variator kåpan och spruta startas där? Sitter ju en packbox där.
Här är en film hur den beter sig.
Jag bromsar den lite för att den skall få jobba lite.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Jag har blåst rent bensinslang och det rinner på bra från slangen.
Kanske skall testa ta bort variator kåpan och spruta startas där? Sitter ju en packbox där.
Här är en film hur den beter sig.
Jag bromsar den lite för att den skall få jobba lite.
[video]
Luft eller soppa är det första jag skulle kolla, kolla vilket munstycke du har och gå upp ett gäng storlekar sen är det bara att pröva sig fram
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.