Är det någon som har koll på om jag som företagare kan göra momsavdrag på hela köpesumman på t.ex. en mopedbil för 100 000kr?

Måste jag köpa av en annan företagare eller kan jag köpa privat och ändå göra avdraget?
 
Används den enbart innom verksamheten så kan du göra avdrag. Du måste naturligtvis betala moms på köpet för att kunna göra avdrag, privatköp är ju sällan momsade.
 
B
För länge sedan kunde man dra av en fiktiv moms vid köp från privatpersoner, den möjligheten är borta sedan många år. Används mopedbilen i verksamheten är fullt momslyft möjligt om den är momsad. Det innebär också att eventuellt privatutnyttjande har moms på förmånsvärdet.
 
Numera är det en väldigt dålig affär att som momsregistrerad företagare köpa något som ska användas i verksamheten av en privatperson, eftersom det då inte finns någon moms att dra av. Det är bara om varan säljs vidare med vinst som det är OK, då får kunden ett kvitto med moms på hela beloppet, men säljaren behöver bara betala in moms på vinsten till staten.

Genom att använda en momsregistrerad mellanhand bör det gå att omvandla en momsfri vara tillbaka till moms. Mellanhanden vill förmodligen ha betalt (dvs sälja varan dyrare än inköpspris), så det får nog vara en ganska dyr vara för att det ska vara någon vits.

OBS! Det om att omvandla en momsfri vara tillbaka till moms är mina egna spekulationer, men det borde gå.
 
Den du köper av måste vara momsregestrerad, för att du ska kunna göra momsavdrag, möjligheten till momsavdrag vid köp från privatpersoner försvann vid skatteomläggningen -91
 
B b_hasse skrev:
Numera är det en väldigt dålig affär att som momsregistrerad företagare köpa något som ska användas i verksamheten av en privatperson, eftersom det då inte finns någon moms att dra av. Det är bara om varan säljs vidare med vinst som det är OK, då får kunden ett kvitto med moms på hela beloppet, men säljaren behöver bara betala in moms på vinsten till staten.

Genom att använda en momsregistrerad mellanhand bör det gå att omvandla en momsfri vara tillbaka till moms. Mellanhanden vill förmodligen ha betalt (dvs sälja varan dyrare än inköpspris), så det får nog vara en ganska dyr vara för att det ska vara någon vits.

OBS! Det om att omvandla en momsfri vara tillbaka till moms är mina egna spekulationer, men det borde gå.
Det går inte (lagligt) att göra en omomsad vara momsad, om ett företag köper en vara som är omomsad och säljer den med vinst är det bara moms på vinsten.
 
Ok, jag hade fel, det ska inte anges någon moms alls när man säljer vidare en vara med vinstmarginalbeskattning. Säljaren betalar moms på vinsten, men köparen får naturligtvis inte veta hur stor vinsten är.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.