Jag håller just på att montera en toa stol i vårt nya badrum. Upptäckte en motstridighet i monteringsanvisningen.

Det finns en äldre tråd här någonstans om någon som fick stort läckage efter montering av en Ifö sign. Nu tror jag mig veta varför.

Till att börja med skall jag påpeka att jag har Ifö inbyggnadsfixtur också.

Det finns ett spolrör som kommer ut ur väggen som skall anslutas till klosetten. I kitet med fixturen fanns det med ett "mellanrör" som skall stickas in i detta spolrör. Mellanröret som följer med fixturen har en O-ringspackning utvändigt så att det kan täta mot spolröret. I andra änden sitter det en packning med stora gummikammar som skall täta inne i hålet på klosetten. Spolrör och mellanrör skall kapas enl. instruktioner som följer med.

Nu kommer första tvetydigheten, det finns ett mellanrör som följer med klosetten också. Det är i stort sett likadant som det som följer med fixturen, men en viktig skillnad, det finns ingen O-ringspackning på det röret. Istället framgår det av instruktionerna som följer med klosetten att det skall finnas en O-ringspackning invändigt i spolröret som kommer ut ut väggen. Till råga på allt så står det även i klosettens anvisningar att om väggtjockleken är mer än 90mm så skall man ha ytterligare ett förlägningsrör som på bilden är mycket likt röret som följde med fixturen.

Så efter nogrann genomläsning och lite materialkontroll inser jag att det finns 2 motstridiga installationsanvisningar till systemet, trots att allt kommer från samma tillverkare och säljs som ett paket.

Så vad gäller: Jag kontrollerade spolröret som kommer ut ur väggen, och där finns ingen O-ring i det. Dvs man MÅSTE använda mellanröret som följde med fixturen, det är inte det förlägningsrör som det dillas om i den andra anvisningen.

Nu hoppas jag att jag fattat detta rätt så jag slipper göra ett tillägg till tråden om några dagar att det är precis tvärtom...

Om man som sagt använder mellanröret som kommer med klosetten så är det stor risk att det just kommer att läcka ganska rejält.

Man kan ju också lätt tänka sig att när man kommer så långt som att montera klosetten så är det den instruktionen man har framme, allt som gäller fixturen har man ju klarat av långt innan kaklingen.


Detta är inte varning mot att köpa Ifö systemet, hitills har det varit lätt att montera (kommer man sedan ihåg att skydda gängorna på bultarna som sticker ut ur väggen när man tätskiktar så är det ett plus, gummit sitter helt fantastiskt bra på gängorna).
 
Redigerat av moderator:
Ja, dummare anvisning får man leta efter, kan ju egentligen inte bli enklare.
Bara denna enkla del som förklarar kapningen av spolröret: Kapa spolrör minst 10mm utanför vägg dock ej innanför kapsymbol. Kapsymbolen är också 10mm, enligt anvisningen.... Hade jag skrivit anvisningen hade jag angett kapa spolröret 10mm utanför vägg dock ej innanför kapsymbol. Förstår inte vad minst står för i detta sammanhang. Frågan är om det inte skall stå max, då röret tar i toan om det blir för långt. Sen, spolröret är alltså vattentillförseln till toan... Inte det rör man kanske förknippar spolning med....

Monterade alltså även jag IFÖ:s vägghängda samt deras inbyggnadsfixtur, alltså komplett paket. Eftersom jag var säker på att jag gjort rätt så kletade jag på silikon på samtliga anliggnings ytor, dvs samma funktion som en packning... Blev inte glad när jag 2 veckor senare kopplade på vattnet och testade för första gången. Mycket riktigt så läckte även min. Tyvärr för mig, var jag tvungen att riva kaklingen för att få lös eländet. Fick kyla av mig någon vecka innan jag gick på med toan igen.....

Så det var bara att kontrollera anvisningarna som jag har för mig var motstridig åt vilket håll packningen (o-ringen?) till spolröret skulle sitta. Alltså den som skall täta mellan de båda rören. Har för mig att alla packningar var monterade när jag packade upp, dock blev jag alltså osäker om jag hade tagit lös någon vid kapningen.
Ringde även IFÖ för att få någon hum om varför min läckte när jag följde anvisningen, men där blev man inte klokare. Jag blev anvisad att följa anvisningen som följde med inbyggnadsfixturen...

Så jag monterade tillbaks allt på samma vis som jag gjorde tidigare och nu läckte inget vatten.....

Har läst en hel del om att det mer är ett lotteri att få detta tätt, även för rörmokare. Så mitt råd är, köp packningen som skall ligga mellan toan och väggen, istället för att använda silikon som jag. Inte kul vill jag lova, Den satt ju så bra......

Och ja, skydda gängorna är ett stalltips :) Tog ju sin tid det också....
 
Och, se till att montera sitsen innan ni monterar toan, åtminstone om ni skall ha en med softclose. Har IFÖ:s sign 6775 och där bör man vara ledlös för att kunna skruva dit skruvarna. Vore helt klar enklare om man hade toan löst upp och ned och jobbade så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.