Hej alla,
Funderar som bäst på hur jag ska montera mina fönster (troligtvis PVC) i nybygget. Jag bygger stommen med Dorocell, dvs väggen i genomskärning blir en 150mm betongkärna med 75mm frigolit på in- och utsidan. Träpanel skruvas i spikreglar på utsidan. Yttersidan panel borde hamna ca 120mm utanför betongkärnan.
Normalt skulle man montera med skruv i betongkärnan, men jag tycker fönstren hamnar för långt in i väggen eftersom det är 75mm frigolit samt spikreglar och panel på utsidan. Jag tycker i alla fall det är snyggare med fönstren mer i liv med fasaden, då det annars lätt kan se lite "tilläggsisolerat" ut. Problemet är att det inte finns något annat än frigolit att skruva i om jag flyttar ut en bit.

Finns det någon som kanske haft samma problem eller har några bra tips på hur man skulle kunna göra?

Vad är viktigt att tänka på m.a.p. fukt, köldbryggor etc?
 
Fogskumma fast fönstren?
Du tar inte till hålet för fönstren så stort så
du tex kunde fast en planka i betong kärnan
och sen att den sticker ut så att det passar med fönstren?
Annars skulle jag nog fogskumma.Peta in en karmskruv
eller annan grov skruv i hålen.
Sen loda in det och sen skumma.
Dom har ingen beskrivning eller lösning från vart
Du köpt dorocellen?

Mvh Putte
 
Hej,

Kolla in Kartro Adjufix-system. De har beslag som borde lösa ditt problem. Jag har själv bra erfarenheter av deras produkter för infästning av fönster - använde deras hylsor/skruv/brickor när vi bytte fönster i höstas.
http://www.kartro.se/adjufix.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.