Hej,
Jag är på jakt efter en monteringsskruv likt den inringade i bifogad bild. Har sökt på bauhaus, krauta, ikea mfl och det närmsta jag hittar är den högra, men den passar ej muttern då det är för långt mellanrum mellan gängorna.

Skruven är 4,1 cm lång. Den tillhör en våningssäng av märket Unipuu som tyvärr inte tillverkas längre. Har även sökt efter mutter som passar den högra skruven men ej funnit.

Någon som sett en liknande skruv eller som kan tipsa om var jag borde kunna hitta den?

/Johan
 
  • Skruv och två typer av väggankare på ett trägolv, omgivna av en röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den högra ser ut att vara en träskruv, och den vänstra bör ju vara maskingäng om den ska sitta in i hylsan. Bör du inte kunna använda en vanlig maskingängad skruv i rätt dimensioner? Behöver du den specifika formen på skruven?
 
Den inringade finns i iaf en ikea möbel men ingen vanlig skruv. Tyvärr kan jag inte komma på vilken men tror det va en säng. Med tålamod kan man ju gå igenom en stor rad monteringsanvisningar så kanske man hittar dess reservdelsnummer och kan beställa den.
 
Kan du inte byta muttern?
 
A Andy78 skrev:
Kan du inte byta muttern?
Jo kanske, jag letar parallellt efter en annan mutter som passar den högra skruven med större mellanrum mellan gängorna.
 
Höghus Höghus skrev:
Kan detta vara något?
[länk]

/Höghus
Jo det ser ut som rätt dimension på gängorna, dock verkar den skruven bara finnas i 30 mm, jag behöver 40mm.
 
S0MMER S0MMER skrev:
Den högra ser ut att vara en träskruv, och den vänstra bör ju vara maskingäng om den ska sitta in i hylsan. Bör du inte kunna använda en vanlig maskingängad skruv i rätt dimensioner? Behöver du den specifika formen på skruven?
Ja tyvärr jag behöver den formen för att den skall passa med övriga delar för att montera sängen.
 
O Octavianus skrev:
Den inringade finns i iaf en ikea möbel men ingen vanlig skruv. Tyvärr kan jag inte komma på vilken men tror det va en säng. Med tålamod kan man ju gå igenom en stor rad monteringsanvisningar så kanske man hittar dess reservdelsnummer och kan beställa den.
Ja det var min första tanke och hittade en ikeaskruv jag trodde skulle funka, men det var fel dimensioner. Men skall göra ett försök till där.
 
IKEA-skuven är ju avsedd att skruvas i trä, så:

ta en bit rundstav i lämplig dimension som ersättning för "muttern" och borra ett lagom hål i den som passar IKEA-skuven. Du har då en "mutter" av trä som skruven kan fästas i.
 
Höghus Höghus skrev:
Dessa?

[länk]

/Höghus
Jag tror vi kan ha en vinnare! Tack som fan! Jag behöver iof bara två stycken, så om någon vill ha resterande 38 så säg till :)
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
J j1978 skrev:
Jag tror vi kan ha en vinnare! Tack som fan! Jag behöver iof bara två stycken, så om någon vill ha resterande 38 så säg till :)
Hej! Jag hittade denna länk, jag har samma problem. En unipuu våningssäng, men inte tillräckligt med skruv. Passade de du köpte? Har du kvar några och vill sälja?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.