Har fått en produktionskostnadskalkyl från Eksjöhus, en mycket bra och utförlig kalkyl som inte lämnar många frågetecken...Men, kan någon berätta för mig vad som ingår i monteringssatsen? Ingår "standard" kök, toalett/toletter, golv?
Vore kul och bra att få höra kommentarer om Eksjöhus och vad som ingår i deras kalkyl!
 
Ring säljaren och be om att få en leveransdeklaration. Där i ska det framgå precis allt som ingår i köpet.
 
jag hade tänkt göra det idag...men han har som många nadra tagit ledigt...och jag skulle vilja veta nuu ;D

Hoppas någon kan kommentera vad som finns med!
 
Du skall få en detaljerad beskrivning av detta från säljaren.

Med bilder på vitvarorna & tilläggspaketen.

Deras kalkyl stämde på kronan när när vi slutbetalade..
Kakel & klinkers ingick inte, enbart läggningen.

& under inledningsfasen där vi valde tillägg osv. fick vi fortlöpande en ny kostnadskalkyl med de nya beloppen på..

Kontakta säljare så skall du få dessa...

Men tänk på att räkna med de kostnader som INTE framgår av kalkylen..

"Ta t.ex. tomten. som kostar i snitt 100.000kr att göra iordning med fyllnad, sand & jord, gräs, gångar, uppfart mm.

Samt alla de där "detaljerna" som man inte tänker på att de inte ingår. Detta kan t.ex. vara kakel & klinkers (dyrt, om man inte vill ha det urtråkiga vita), utelampor, veranda. samt en detalj som oftast glöms bort men är både nödvändig & svindyr, nämligen badrumsdetaljer (toapappershållare, handukskrokar osv.) Det är inte ovanligt att de kostar över 500kr styck..  

Samt tillägg som spotlights, bredbandsuttag (vår lokala bredbandsleverantör tar 650kr per uttag x 7 st..   & på detta vill de ha närmare 10.000 för inkoppling av kabel-tv & bredband), Vitrinskåpsluckor i köket, Baldakin i köket, postformning av bänkskivan, nedsänkt ho.

osv. osv.  

Så räkna upp slutsumman på ert kostnadsförslag med + 100.000kr för tomt, +minst: 50.000 för tillägg + lika mycket till för övriga saker jag räknat upp..

+ minst 20.000kr för fasadmålningen (enplanshus) till ca: 50.000kr för 1,5-2 planshus! "

Så den verkliga slutsumman blir nog minst 200.000kr högre, troligtvis uppåt 300.000kr högre innan tomt, uppfart & enkel trädgård med häckar & allt liknande är klart & på plats så att vardagen kan börja!!


Dessa 2-300.000kr syns aldrig i kalkylen då de går utöver "husbyggandet".
Har man inte dessa att lägga in själv så hamnar dessa ofta som topplån... med rärlig ränta!?
(de ingick ju inte i byggnadskalkylen som man fick banklånen på!)

Våra grannar torskade på detta då de klarar huset men inte har råd att färdigställa tomten (trädgården) & hur kul är det när alla grannar har fin uppväxande trädgårdar osv..



:)

EDIT: se gärna "veckans fråga" på www.byggahus.se"

Enligt 91% vart huset dyrare än beräknat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.