Undrar rätt & slätt vilken höjd över golv kopplingsdosor monteras på.


Pär
 
Jag tror inte att det finns några regler för vilken höjd som kopplingsdosan monteras på, Jag bläddrade i Elbasen men kunde inte hitta några mått. Finns här några elektriker som vet hur det ligger till?

mvh Andreas
 
20 cm under tak
 
Man får väl har kopplingsdosor på vilken höjd man vill men det är väl standard med 20 cm som " elmont" säger.

Däremot skall dom väl ha skruvade lock om dom sitter lägre än två meter från golv.
 
Tack så hjärtligt för era svar.

Pär
 
  • Gilla
Co-tec
  • Laddar…
Är det centrum på dosan?
 
Om det finns andra kopplingsdosor skulle jag följa deras höjs oavsett vad dagens standard säger. Det för att få ett enhetligt utseende. Bara kolla i min lägenhet där strömbrytare sitter 1400 upp, då jag gjort om sitter dom fortfarande på 1400 istället för 1000 som dagens standard säger eftersom det skulle se konstigt ut med olika höjd i olika rum.
Nybygge är en annan sak och då blir det 200 ner från tak.
 
  • Gilla
tihi
  • Laddar…
Om det skall vara takdosa i rummen för takbelysning , i sådana fall kan man skippa kopplingsdosorna i många fall och slippa fula lock på väggarna. Då gör man kopplingen i takdosan och sprider ut slang till brytare och vägguttag m.m.
 
CHEMAS skrev:
Är det centrum på dosan?
Ja, man mäter mot centrum. Om flera dosor sitter på höjden, t.ex två st, då mäter man mot en punkt mitt emellan.
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.