Vi har fått våra bänkskivor från IKEA (massiv ek) men inte fått några monteringsanvisningar. I ett paket fanns det fyra skruvar och fyra möbelbeslag. Vi har fyra bänkskivor - är det verkligen meningen att man bara skall fästa varje bänkskiva med en skruv?
 
  • Gilla
Froh
  • Laddar…
Som jag misstänkte - jag är den förste som köpt bänkskivor i trä från Ikea. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Froh och 1 till
  • Laddar…
Låter som du inte fått allt från Ikea. Vi fick bruksanvisning plus en liten låda med bla slipkloss, värmeskydd och skruv. Kontakta Ikea.
 
Hej!
Vi köpte nytt kök från Ikea i sommras. Skrivarna låg i stommens låda och vi fick med fyra skruvar till varje 60 skåp och 6 skruv till 80 skåpet.

/N
 
Mr_KR skrev:
Vi fick bruksanvisning plus en liten låda med bla slipkloss, värmeskydd och skruv.
Ett sandpapper och diffusionsspärr fick vi också men alltså bara fyra möbelbeslag till fyra bänkskivor.

ToA skrev:
Hej!
Vi köpte nytt kök från Ikea i sommras. Skrivarna låg i stommens låda och vi fick med fyra skruvar till varje 60 skåp och 6 skruv till 80 skåpet.
Ja, det stämmer - skruvar följde med stommarna men inte några möbelbeslag eller brickor som behövs för att bänkskivorna skall kunna röra sig. Har ni skruvat bänkskivan direkt i stommen?
 
Yes box! Plus någon typ av fästmassa som jag fick av en snickarkompis.
 
Man ska ALDRIG limma fast en massiv skiva och den ska heller aldrig skruvas fast eftersom massivt trä rör sig och ändrar sig väldigt mycket i storlek med årstider och luftfuktigheten.

Den ska fästas med möbelvinklar med ovala hål för att den ska kunna röra sig i djupled och dessa ska sättas med max 600mm mellanrum i både bakkant och framkant.
Alternativt borrar man 10mm hål genom överliggaren i skåpen och skruvar fast den med skruv och bricka.

Kolla en lite proffsigare anvisning från LG Collection här...

http://www.köksmontören.com/filer/anvisning_massivtra.pdf
 
När jag åkte förbi Ikea idag så fick jag fler möbelvinklar och monteringsbeskrivning. Fyra möbelvinklar (med ovala hål) till varje skåpstomme. Möbelvinklarna skall fästas i sidan av skåpen.
 
The Tor skrev:
När jag åkte förbi Ikea idag så fick jag fler möbelvinklar och monteringsbeskrivning. Fyra möbelvinklar (med ovala hål) till varje skåpstomme. Möbelvinklarna skall fästas i sidan av skåpen.
d^_^b
 
Var och köpte sånna här vinklas på ikea men ska man fästa i bak kant, fram kant och på sidorna? Hur många på 1 60skåp`? och hur ska man sätta dom? tex dom i bakkant så dom ovala hålen är på längde eller på djupet?
 
Sök på NUMERÄR bland monterinsbeskrivningar på Ikea.se så ser du.
 
hittar ingenting?
 
Och så har man ju så klart skivan dikt emot väggen både på längden och bredden Måste jag kapa den på bredden då? Eller rör den sig bara på djupet? fattar ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.