Hej,
Tror att jag har vattbrädesbeslag på mitt nya tak (vindskivaplåtar har man väl om man inte har någon bräda liggandes längs taket?). Taket är brutet och min fundering gäller huruvida om snickarens montering är korrekt och tillräckligt bra. Han hävdar givetvis att så är fallet.

Har bifogat en lite suddig bild på plåten just där taket bryts. När vi flyttade in var brytningen klart felaktigt gjord, där plåten böjs hade för mycket plåt klippts bort och det blev inget överlapp i böjen. Man kan se en mörk rand på den vita vindskivan.

Efter garantibesiktningen skulle de rätta till detta. Jag menade att det borde vara ett överlapp även för den lilla sista "kroken" (dropplist) från den övre till den nedra delen av plåten. Nu rinner det vatten som går i takets övre dropplist nästan rätt när det ska ner till nästa nivå.

Finns någon här som förstår vad jag menar och huruvida detta verkar vara rätt gjort?
 
  • DSC00084.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är inget fel med de där vad man kan se på bilden. Vindskivan är väl lite dåligt sågad kanske om man ska vara petig. Annars så ser de OK ut.
 
Vindskiveplåten ska ha ett överlapp på 10cm enligt ama. Så jag skulle aldrig gjort som på bilden till en kund. Men hade det varít mitt hus så hade jag inte brytt mig.
 
Jo visst ska det vara 10cm överlapp men som ja ser det på bilden så är det ingen skarv där utan plåten är klippt för att kunna följa brytningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.