Hej!

Håller på att sätta upp pärlspont i taket på vårt badrum som vi renoverar.

Skall sätta dit 6 st spotlights, infällda.

Till dem hör två elektroniska transformatorer. Elkillen sa att det är viktigt att jag tänker på att trafon kan gå sönder och att man måste kunna plocka ut den och byta. Elektrikern har förberett genom att sätta dit rör ovanför sponten som kablar till trafon skall gå i.

2 frågor:

1. Hur gör jag nu när jag skall förbereda för att kunna plocka ut en trafo om några år när den ev går sönder? Tar man ned den via ett av de hål som görs för spotlights? Eller gör man ett extra hål till trafon?

2. Placeringen av spotlights - några tips om hur man sätter dem geometriskt för att det skall bli bra belysning och snyggt. 6 st totalt.

TACK!
;D
Jimmy
 
Vi har precis renoverat vårt badrum, och satt upp takspottar i ett pärlsponttak. El-killen rek att transformatorn satt utanför taket, så man inte behövde riva ner taket vid ev fel.
Vi har den i ett väggskåp, uppe vid taket.
Och vi har10 spottar med dimmerfunktion, kvm ytan är
9.
Hittills har allt funkat mkt bra.

 
Du lägger trafos i undertaket genom spott-hålet !
Att montera i skåp & dyligt ger med all säkerhet längre avstånd än 2 meter till spotten längst bort ...! ???
Dessutom går en trafo av någorlunda kvalité mycket sällan sönder !
Tänk på värmen och effekten på spottar per trafo !


Kan du ge lite mer info om valda spottar samt storlek på rummet plus om ni ska ha fler armaturer i rummet å om dessa ochså ska dimmras....
:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.