Godkväll!
Har fullt upp med att montera taklampor i köket.
Jag har hittat en modell som föll mig i smaken och slog till på två stycken.
Problemet är att själva takkoppen (heter det ens så?) på lampan är 80mm och för att täcka armaturen i taket bör den vara ca110 mm undrar om det finns någon smidig lösning här som underlättar monteringen.
Finns det någon adapter eller övergång, byta armatur i taket eller byta takkopp på lampan?

vh
 
  • Närbild på en taklampa som monteras med en takkopp på 80mm och exponerade kablar. På bordet ligger ett skruvhuvud, en skruv och en vit plastdel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på takarmatur som är 110 mm i diameter, med en monterad del och två skruvar synliga. Armaturen är delvis inbäddad i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på hela lampans fotfäste?
 
Osäker på vad du menar men bifogar en till bild med hela fästet.
 
  • Metallfäste med synliga elektriska ledningar och en monterad lampa på ett trägolv. I bakgrunden syns en lös skruv och en del av en brun kruka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att montera taklampor har gått från en enkel operation till något som ställer till en massa problem idag.
De grejor som ex. Ikea säljer är i grund och botten gjorda för montage mot tak och ett enkelt rörutlopp där två eller tre ledare kommer ut.
De (ikea mfl) tycks ha lämnat den princip vi hade i Sverige med lampkontakt med krok.
Som lök på laxen har nu ett nytt system med lampkontakter lanserats (DCL).

Ska det bli snyggt i ditt fall borde nog själva DCL-uttaget tas bort, sedan kan du montera din nya armatur (misstänker att det är en u-bygel som används) över hålet och ansluta de fria ledaren till armaturens kopplingsplint.
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Bygeln passar kanske direkt i dosans skruvar om du tar bort DCL-kontakten.

Och varför är den så stor, med långa vingar?
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Jag har testat att montera själva u-bygeln över hålet utan armatur men hålet i taket är för brett, skruvhålen i u-bygeln passar inte.
Och skaffar jag en bredare u-bygel kommer inte lampans takkåpa att passa.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.