Jag har köpt en T90Parabol och tänkt montera den på garagetaket, betongpannor på råspont (som det är liten lutning på 14 grader ungefär). Har ett maströr 60 mm och 2 meter långt och en sån här Takplatta aluminium Men jag har ingen ide på hur jag ska gå ner med kablarna utan att det läcker in vatten på undertaket. Är det någon som har gjort detta förut och kan tipsa(gärna foto).
 
Dra kablarna till nock, takfot eller över vindskivan så är det klockrent.
Måste du in mitt på taket så låt kablarna gå nedåt sedan uppåt och under en takpanna då kan inte vatten följa kablarna in under pannorna.

Protte
 
Så var min tanke också men jag är lite rädd att snön drar med sig kablarna. Men det kanske inte är någon risk.
 
Det var en bra ide men två problem röret som krävs till T90 är 60 mm och sedan så vilar t90 mot änden på röret se bilder
 
  • _DSC0137.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _DSC0142.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du inte ska ha 16 individuella mottagare så kan du montera en eller flera DiSEqC-omkopplare på masten och bara dra ner en kabel per mottagare. Lite mindre trassel.
 
nej jag ska 16 individuella uttag
 
Ingen fara att göra som Protte säger. Du kan ju även dra upp en 40-slang genom ett separat hål och sedan täta runt detta. Inga problem med att byta kabel senare. Har gjort så hemma på huset vi köpte förra året. Klarade det av den gångna vintern, klarar det allt. Förutsätter dock att man tittar till det lite då och då.
 
Det finns väl rörgenomföringar som ersätter en panna och sedan ett rör med en 180 gradersböj så kablarna kommer ur röret nedåt (och sedan uppåt till parabolen).

Protte
 
Om du ska ha 16 individuella uttag (dvs 16st mottagare eller 8st inspelningsbara mottagare) så behöver du en multiswitch eftersom det inte finns några LNB med 16 utgångar.

Man drar fyra kablar från varje LNB in till multiswitchen som sitter inomhus, från multiswitchen går en kabel till varje mottagare/uttag.
 
Japp, jag vet har en EMP 17/16 :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.