Hur har ni monterat era överliggare? Kör stolpar av 2st 45x95 och kommer troligtvis köra en 45x120 som jag fräser till som överliggare.

Har ni skruvat rätt ner genom överliggaren eller t.ex. skåskruvat underifrån genom stolpen och upp? Någon annan infästningsmetod?
 
Skruvar ovanifrån igenom överliggaren, brukar iof inte använda så grov överliggare som du tänkt utan kör oftast 34x140mm.
 
Skråskruvar nerifrån. Tycker det ser illa ut med skruvhål i överliggaren.
 
Jag antar att det är överliggare för ett räcke du pratar om?

Jag har faktiskt - skam att säga - själv bara skruvat rakt ovanifrån igenom överliggaren, men jag har funderat på en snyggare lösning, och det är att lägga en galvad hålplatta, t.ex. 60x200 centrerad över stolpen så att den sticker ut ca 5 cm på varje sida, och skruva fast den ovanifrån i stolpen.
Därefter fräser man ut ett 60x200 spår, lika djupt som hålplattan är tjock, i överliggaren så att hålplattan blir försänkt och inte syns så bra (och så att överliggaren ligger dikt an mot stolpen). Skruva sedan fast överliggaren underifrån genom de bitar av hålplattan som sticker ut på vardera sidan av stolpen.
 
Japp det är överliggaren till altanräcket jag syftar på :)
Den sista lösningen där b8q var mig en avancerad rackare. :)

Finns ju lösningar med vinkeljärn också, men dels blir det massa skruvande, dels tycker jag personligen att vinkeljärn är rätt tråkiga att se. Finns säkert någon som kört med träplugg och PU-lim med?

Enklast låter ju onekligen vara o skruva rätt ner, men kör man inte med trallskruv utan träskruv så blir ju skruvhuvudena skapligt synliga. Kör man med trallskruv och försänker dem lite mer så tar ju träfibrerna och döljer skruvhuvudet, men hålen kommer ändå o synas.
 
Nja fästa med synliga vinkeljärn ser ju väldigt b ut, men synliga skruvhål/skallar tycker inte jag stör. Eller underskruvas all golvtrall också nu för tiden:)
 
shadowfire skrev:
Japp det är överliggaren till altanräcket jag syftar på :)
Den sista lösningen där b8q var mig en avancerad rackare. :)
Ja, givetvis skulle en riktig hantverkare aldrig välja den lösningen, det skulle vara alldeles för omständligt och ta för lång tid. Men vi gör-det-självare kan ju ofta kosta på oss lite mer tid på projekten. :)
 
Skråskruvat underifrån, man får antingen ligga eller vara extremt kortväxt för att se hålen/skruvskallarna. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.