Hallå,

Jag har ett 1.5 plans hus med källare (1960), vattenburna radiatorer samt nyinsatt kamin i vardagsrummet.
När jag eldade i kaminen upplevde jag det svårt att få värmen till övervåningen där vi har ett sovrum i varje kortsida på huset och toalett/hall i mitten.

Efter mycket läsande bestämde jag mig för två stycken värmeförflyttare; Air Move 2.0.
Den ena installerades i sonens sovrum med utblåset till vardagsrummet under där kaminen står.
Den andra värmeförflyttaren placerades i vårat sovrum i andra änden på övervåningen med utblåset till ett gästrum nedanför.

Installationen gick på 45 minuter ca per fläkt. Instruktionerna var väldigt enkla att följa.

Ett dygn efter installation är jag riktigt nöjd och märker av en avsevärd skillnad; dels att värme än sprider sig till övriga rummen och verkligen lämnar vardagsrummet. Men också att jag inte behöver elda lika hårt som tidigare = mindre åtgång av ved.

Jag vet att det finns billigare lösningar men det här var nästan som plug and play. Jag är helnöjd och rekommenderar denna produkt till andra varmt.

Jag läste ett par inlägg när jag själv skulle köpa denna, hoppas att mitt inlägg kan bidra mot att andra får upp ögonen för värmeförflyttaren.

hör av er om ni har frågor!

PS jag ber om ursäkt för ilgula väggar, inte mitt val DS
 
  • Hörnrum med gult vägg, trägolv, borr, spån, hål i golvet. Repairbets eller renoveringsprojekt pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart fläkt på trägolv nära grönmålad trälist, sladd åt höger, nött målarfärg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Handfast99 och 3 till
  • Laddar…
Intressant.

Bor i ett enplanshus där vi har kaminen längst bort i ett sovrum och värmen har svårt att leta sig ut till tv-rum, kök mm. Ska kanske titta närmare på detta alternativ :)
 
P Pappa1986 skrev:
Intressant.

Bor i ett enplanshus där vi har kaminen längst bort i ett sovrum och värmen har svårt att leta sig ut till tv-rum, kök mm. Ska kanske titta närmare på detta alternativ :)
Hej,
Jag hade tittat på AirMove 1.1 istället som flyttar luft mellan rummen. Jag vet inte hur den monteras (högt/lågt), men helt värt att forska sig vidare på.
I vårat förra hus läste jag om värmeförflyttare, önskar redan då att jag köpte det 5 år sedan.

För min del skapar jag undertryck på övervåningen genom att ventilera ner luften från övervåningen till entréplan, det ger att den varma luften tvingas till övre plan.

för din del tänker jag att du vill tvinga den varma luften till närliggande rum, men samtidigt ska den kallare luften finna sin väg tillbaka till rummet med kaminen.

revolutionerande för mig, hoppas ni finner något som fungerar för er.
 
P
Problemet i många hus är ju att det inte finns nån rundbana för luften utan att luften blir stilla där den står och det blir 12 grader i sovrummet längst bort från kaminen och vid taket i rummet med kaminen är det 45 grader istället för att luften blandas och det är 22 i rummet med kaminen och 18 även i hela rummet längst bort och att luftens cirkulation gör att luften blandas och man får plötsligt mer samma temperatur även mellan golv och tak i dom olika rummmen.

jag satt in en liten fläkt och fick varma luften att stiga upp för trappen och den kalla luften i rummet längst bort på övervåningen fick jag att komma ner med en fläkt ner till ett rum brevid rummet med kaminen. Det var i ett hus jag flyttar från för 15 år sen men det gjorde stor skillnad.. fläkten var inte avsedd för just det här ändamålet utan var nån annan fläkt jag kom över nånstans.

Verkligen dag och natt i skillnad och mer jämn temperatur i hela huset
 
  • Gilla
michfris
  • Laddar…
Hur är det med ljud? Störande att ha i sovrum?

tack!

michfris michfris skrev:
Hallå,

Jag har ett 1.5 plans hus med källare (1960), vattenburna radiatorer samt nyinsatt kamin i vardagsrummet.
När jag eldade i kaminen upplevde jag det svårt att få värmen till övervåningen där vi har ett sovrum i varje kortsida på huset och toalett/hall i mitten.

Efter mycket läsande bestämde jag mig för två stycken värmeförflyttare; Air Move 2.0.
Den ena installerades i sonens sovrum med utblåset till vardagsrummet under där kaminen står.
Den andra värmeförflyttaren placerades i vårat sovrum i andra änden på övervåningen med utblåset till ett gästrum nedanför.

Installationen gick på 45 minuter ca per fläkt. Instruktionerna var väldigt enkla att följa.

Ett dygn efter installation är jag riktigt nöjd och märker av en avsevärd skillnad; dels att värme än sprider sig till övriga rummen och verkligen lämnar vardagsrummet. Men också att jag inte behöver elda lika hårt som tidigare = mindre åtgång av ved.

Jag vet att det finns billigare lösningar men det här var nästan som plug and play. Jag är helnöjd och rekommenderar denna produkt till andra varmt.

Jag läste ett par inlägg när jag själv skulle köpa denna, hoppas att mitt inlägg kan bidra mot att andra får upp ögonen för värmeförflyttaren.

hör av er om ni har frågor!

PS jag ber om ursäkt för ilgula väggar, inte mitt val DS
 
P Pior skrev:
Hur är det med ljud? Störande att ha i sovrum?

tack!
Jag glömde nämna att på väggkontakten finns det 3 hastigheter, på lägsta hastigheten 60 m3/h sägs ljudnivån vara 11 dB.
Jag skulle hålla med där faktiskt. I vårat sovrum är fläkten en meter från mitt huvud och jag tänker inte på det. Låter som en datorfläkt.

i sonens rum står den under en TV möbel, så ljudet blir maskerat.
Högsta hastigheten är inget jag rekommenderar att sova i dock 110 m3/h.
 
  • Gilla
Jättefranskan
  • Laddar…
Jättefranskan
Intressant! Jag funderar på att installera en i vårt sovrum oxå.
Du upplever inte att det drar kallluft i rummet när du ska sova? Tänkte på att du sa att du ligger med huvudet en meter från fläkten. :)
 
Jättefranskan Jättefranskan skrev:
Intressant! Jag funderar på att installera en i vårt sovrum oxå.
Du upplever inte att det drar kallluft i rummet när du ska sova? Tänkte på att du sa att du ligger med huvudet en meter från fläkten. :)
jag har inga problem med att det dra kallt över huvud taget, jag hade en oro men obefogad.
Ett plus är ju att på sommaren sugs den varma luften mer och den kyligare från nedre plan kommer upp. Så inte enbart fördelar på vintern.
 
  • Gilla
Jättefranskan
  • Laddar…
Går i tankarna att investera i en Airmove 2.0. Hur ska man tänka ang placeringen i förhållande till friskluftventiler? Så långt ifrån som möjligt eller det kvittar?
 
Jag ringde de på Airmove och de ansåg att Airmove 2.0 bör placeras en bit från friskluftsventiler för att undvika att luften cirkulerar direkt tillbaka, vilket försämrar ventilationen.
För att få bästa möjliga luftcirkulation och temperaturutjämning bör Airmove 2.0 därför placeras på en plats där den kan hjälpa till att förflytta luft mellan olika rum, långt ifrån tilluftsventilerna.

Installerar du en eller flera fläktar?
 
michfris michfris skrev:
Jag ringde de på Airmove och de ansåg att Airmove 2.0 bör placeras en bit från friskluftsventiler för att undvika att luften cirkulerar direkt tillbaka, vilket försämrar ventilationen.
För att få bästa möjliga luftcirkulation och temperaturutjämning bör Airmove 2.0 därför placeras på en plats där den kan hjälpa till att förflytta luft mellan olika rum, långt ifrån tilluftsventilerna.

Installerar du en eller flera fläktar?
Ok! Initialt tänkte jag installera 1 fläkt. Det är till ett annex som är 1,5 plan, ca 60 kvm (45+15) uppdelat på 4 rum. Jag har en LVP på nedanvåningen som på vintern har svårt att få upp värmen till ovanvåningen. På sommaren blir det tvärtemot mycket varmt på ovanvåningen. Har 1 friskluftventil på vardera plan så jag tänkte sätta in ännu en friskluftventil på nedanvåningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.