D
Hej,

Jag har ett brutet tak på baksidan av huset som av någon anledning saknar hängrännor. Tillbyggnaden bredvid har hängrännor och stuprör som leder till stenkista på framsidan. Övriga tak har avrinning till samma stenkista. Se skiss från baksidan.

Enda skälet jag kan komma på varför inte hängrännor monterats är snålhet och bedömningen att det inte behövdes. Taket lades om 2012. Huset är för 20-talet med källare och jag vill iaf få bort vattnet från grunden.

Till min fråga: Jag vill inte ha stuprör till höger då det finns ingen väg till dagvattenbrunn eller stenkistan därifrån, och det är väldigt nära grannen där. Det enklaste vore ju att bara enligt det röda på skissen koppla på stora takets avrinning till tillbyggnadens där det redan finns stuprör direkt till stenkista. Hur mycket takyta klarar ett stuprör, hur ska jag tänka?

Skiss av hus med brutet tak utan hängrännor anslutet till tillbyggnad med avrinning till stenkista.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
Peter2400 skrev:
Här finns lite tabeller, ett rör räcker till mer än vad man tror, [länk]
Precis vad jag letade efter. Då går det göra som jag tänkte och slippa nytt eller nya stuprör.

Då vet jag att matematiken går ihop, nu ska jag bara fundera på hur man går till väga då jag aldrig monterat hängrännor tidigare. Men det ska nog gå bra.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
D
Hej igen,

Nu har jag tänkt köpa material för vattenavrinning till den sidan av hustaket där det saknas, men jag vill be om lite råd och tips innan jag åker till Bauhaus.

Taket är cirka 7 meter brett och jag vill helst ha en hängränna som faller från höger till vänster, och att vattnet sedan leds ned till tillbyggnadens tak som ses till vänster i bild. Tillbyggnadens avrinning är nytt och leder ner till en stenkista medans till höger finns inget dagvattensystem och en viss lutning mot husgrunden förekommer.

Jag undrar, ser det konstigt ut att hängrännan endast lutar åt vänster i 7 meter, eller kan ett alternativ vara att hälften lutar åt höger, och att jag sätter ett stuprör till en vattentunna där?

Min andra fråga gäller motering av rännkrokar. Hur sätter jag upp rännkrokarna nu när takpannorna redan är på plats? Ska man lyfta loss nedersta raden, sticka upp rännkroken under takpappen och spika, eller hur gör man? Ser takfotsinbrädningen okej ut utan en lodrät takfotsbräda?

Sen är stegen i vägen, får se om jag försöker placera den längre in under takfoten, eller längre ner på väggen.

Tack för hjälp.

Hustak utan hängränna med takpannor, gavel och stegar mot gul vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hustak utan hängränna och en stege längs husväggen; lutning mot tillbyggnadens tak syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
Ingen som monterat rännkrok på ett Mansardtak och har några bra tips?

Min tanke nu är att montera rännkrokarna på läkten, och låta takpappens vatten rinna rakt ner och missa hängrännan.
 
daniel_se skrev:
Ingen som monterat rännkrok på ett Mansardtak och har några bra tips?

Min tanke nu är att montera rännkrokarna på läkten, och låta takpappens vatten rinna rakt ner och missa hängrännan.
Har inte själv provat men som du beskriver är det ganska många som gör. Ofta vid mindre lutning för att hängrännan bättre ska dölja läkten. Vissa förordar även denna lösning då ett läckage kan upptäckas enkelt om det kommer mycket vatten bakom rännan.

Om du sätter krokarna i nedersta läkten är det lämpligt att först byta den till en lite bredare bräda så det blir något stadigare än bärläkt att skruva i.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
D
Bernieberg skrev:
Har inte själv provat men som du beskriver är det ganska många som gör. Ofta vid mindre lutning för att hängrännan bättre ska dölja läkten. Vissa förordar även denna lösning då ett läckage kan upptäckas enkelt om det kommer mycket vatten bakom rännan.

Om du sätter krokarna i nedersta läkten är det lämpligt att först byta den till en lite bredare bräda så det blir något stadigare än bärläkt att skruva i.
Tack för svaret. Jag får köpa rännor och rännkrokar och försöka klura ut vilken metod för montering som passar mitt tak bäst. Jag tror inte jag bockar rännkrokarna själv utan låter någon plåtis göra det åt mig. Jag har iaf bestämt mig för att det ser okej ut att skippa stuprör till höger och att rännan bara lutar från höger till vänster.

Först ska jag testa Grön Fri på tagteglet!
 
Kan du inte fästa krokarna i takfoten om du väljer ställbara istället för bockningsbara? Eller räcker de inte till för ditt branta tak?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
D
toolman77 skrev:
Kan du inte fästa krokarna i takfoten om du väljer ställbara istället för bockningsbara? Eller räcker de inte till för ditt branta tak?
Jag har bara sett ställbara krokar för lodräta takfotsbrädor, och det har jag ju ingen?
 
daniel_se skrev:
Jag har bara sett ställbara krokar för lodräta takfotsbrädor, och det har jag ju ingen?
De ställbara finns för lutande fotbräda också, i alla fall upp till 45 grader. Men på dina bilder ser det inte ut som att det skulle hjälpa ändå. Dessutom blir det mycket snyggare med dold infästning som vanliga krokar ger, med de ställbara blir det inte så snyggt enligt min mening, så jag skulle gjort som du tänkt. När jag tittade på dina bilder kom en tanke upp att man kanske skulle kunna plocka ned den översta fotbrädan (eller den yttersta i underspikningen om man hellre kallar det så när taket är så brant) och fräsa in krokarna på ovansidan av denna. Skulle det kunna funka? Fördelen är att du slipper lyfta några pannor då.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
D
Bernieberg skrev:
De ställbara finns för lutande fotbräda också, i alla fall upp till 45 grader. Men på dina bilder ser det inte ut som att det skulle hjälpa ändå. Dessutom blir det mycket snyggare med dold infästning som vanliga krokar ger, med de ställbara blir det inte så snyggt enligt min mening, så jag skulle gjort som du tänkt. När jag tittade på dina bilder kom en tanke upp att man kanske skulle kunna plocka ned den översta fotbrädan (eller den yttersta i underspikningen om man hellre kallar det så när taket är så brant) och fräsa in krokarna på ovansidan av denna. Skulle det kunna funka? Fördelen är att du slipper lyfta några pannor då.
Ja det är ytterligare en variant ju. Jag köper vanliga krokar och håller upp och se vad som blir bäst.

Takfotsinbrädningen är ju i behov av målning, och med vita krokar är frågan om jag ens orkar fräsa in dem på ovansidan utan bara skruvar dem på undersidan. Jag tror inte det blir jättefult, och det är faktiskt på baksidan av huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.