Hej,

Behöver åsikt gällande mina vindskiveplåtar, de ligger och vilar på sista nocken på takpannorna så de får en vinkel uppåt, förmodligen för att skivorna sitter aningens för lågt.
Ska jag sprätta loss vindskivorna och flytta upp dem lite?
Ska jag plocka ner plåtarna och försöka bocka till dem med plåthammarn så de går ner i dalen?
Eller finns det en bättre plåt som jag kan montera som passar sig bättre alternativt skarva på?

Eller någon annan lösning?

Vindskiveplåtar med uppåtvinkel på taket av ett rött hus mot blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vindskiveplåtar på hus med röda väggar och tegeltak som ligger på takpannornas nock med en uppåtvinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vindskiveplåtar på ett hus med upphöjd vinkel vid taknocken mot en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vindskiveplåtar på hus med röda väggar som vilar på takpannor och skapar en uppåtvinkel mot blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ta loss plåtarna och sala på en list typ tegelläkt eller så för att få dom lite högre upp.
 
För att få till det där så bör du förhöja vindbrädan till minst samma linje som höjden på pannorna. Och ifall du bara höjer översta brasan så kommer den att bli kort. Möjligtvis att det kan gå att höja upp båda, men de är nog fastslagna i trekantslist och det kanske inte är bara att få loss dem snyggt då heller. Att gå loss med hammaren resulterar bara till än mer fuligheter. Alternativt att gå till plåtslagarn och be honom fixa till denna smått unika variant. Men det kanske beror på hur det ser ut på andra sidan gaveln.

Husgavel med låg höjd på vindbräda ovanför takpannor och en markerad trekantslist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stefan N Stefan N skrev:
Ta loss plåtarna och sala på en list typ tegelläkt eller så för att få dom lite högre upp.
Just detta läste jag att någon annan gjort med lyckat resultat så det lutar åt att jag ger mig på samma då det är den smidigaste och enklaste lösningen på problemet.
Förborra list och vindskiva och skruva ihop på högkant, är det rätt tänkt av mig? Sen bara montera plåten mot listen istället och täckmåla så att man döljer och tätar längstgående skarv?
 
Noramasen Noramasen skrev:
För att få till det där så bör du förhöja vindbrädan till minst samma linje som höjden på pannorna. Och ifall du bara höjer översta brasan så kommer den att bli kort. Möjligtvis att det kan gå att höja upp båda, men de är nog fastslagna i trekantslist och det kanske inte är bara att få loss dem snyggt då heller. Att gå loss med hammaren resulterar bara till än mer fuligheter. Alternativt att gå till plåtslagarn och be honom fixa till denna smått unika variant. Men det kanske beror på hur det ser ut på andra sidan gaveln.

[bild]
Att avmontera vindskivorna är nog som du själv säger bara dumt då dessa är nyligen monterade och jag förmodligen kommer bryta sönder skivorna vid ett demontage alternativt trekantslisten. Såvida inte någon motsätter sig det å det skarpaste kommer jag sala in en list och på så vis höja brädans ovankant.
Rent krasst har jag fortfarande ett skydd då plåten tätar mot takpannan men jag vill ha ner den i dalen för att få det mer optimalt samt att då slipper jag gå och störa mig på mitt misstag att sätta upp de nya som de gamla satt...så förmodligen satt plåten dåligt redan innan men skivorna var så dåliga att det inte syntes då de lutade utåt.
 
Det är bara det att då får du köpa en tub med sträckolin som du smörjer plåten med. För den kommer att bli för kort. Eller att du tar och jämkar upp längden i skarvarna.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
L Leafy skrev:
Att avmontera vindskivorna är nog som du själv säger bara dumt då dessa är nyligen monterade och jag förmodligen kommer bryta sönder skivorna vid ett demontage alternativt trekantslisten. Såvida inte någon motsätter sig det å det skarpaste kommer jag sala in en list och på så vis höja brädans ovankant.
Rent krasst har jag fortfarande ett skydd då plåten tätar mot takpannan men jag vill ha ner den i dalen för att få det mer optimalt samt att då slipper jag gå och störa mig på mitt misstag att sätta upp de nya som de gamla satt...så förmodligen satt plåten dåligt redan innan men skivorna var så dåliga att det inte syntes då de lutade utåt.
Ja man är lite hemmablind och upptäcker sedan när man gör nytt att det kanske inte var så bra tidigare, men att man bara inte brydde sig om det då. Det bara fanns där...
 
Noramasen Noramasen skrev:
Det är bara det att då får du köpa en tub med sträckolin som du smörjer plåten med. För den kommer att bli för kort. Eller att du tar och jämkar upp längden i skarvarna.
Om ändå sträckolin fanns tillgängligt för alla gångerna man gjort något för kort .

Jag får släppa till lite vid skarvarna så plåten sticker ut över änden på brädan, har gott övermått i överlappningarna
 
  • Gilla
Alexandra59 och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Ta loss plåtarna och sala på en list typ tegelläkt eller så för att få dom lite högre upp.
För att förstå dig rätt, det var alltså såhär du menade?
Röd del är då listen som jag får montera på vindskivan.
Schematisk ritning av takutsprång med markerad röd detalj representerande listen på vindskivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, sen får man ju anpassa den så den är lagom i höjd. Det kanske räcker med att du klyver ner en till 20mm för att få rätt lutning.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Ja, sen får man ju anpassa den så den är lagom i höjd. Det kanske räcker med att du klyver ner en till 20mm för att få rätt lutning.
Ja precis, jag har dock precis diskuterat med en kollega som byggt hus nyligen och han rekommenderade mig att sprätta loss den yttersa vindskivan och sätta dit en 195a istället, dessa är 22x145, så kan jag spela med höjden där istället och ändå få gott med överhäng att fästa mot den nedre vindskivan.

Han uppmärksammade mig även på att själva plåten inte såg korrekt ut, ingen falsning på dem så det blir att svänga inom Bauhaus och köpa nya plåtar

https://www.bauhaus.se/vindskivebeslag-svart-30-110-16mm-l-2000mm

I slutändan är nog detta det bästa i det långa perspektivet istället för att sätta en läkt på brädan, eller är det jag som är nojjig? Funktionen är ju fortfarande bra som ser ut idag med men estetiskt stör jag mig på det...
 
Varför Bauhaus? Höger och vänstersida kan ha olika mått. Åk till ett plåtslageri istället som kan anpassa måtten till tegeltoppen, samt att det blir rätt inskjut då det är färdigurklippt. Har du tur kan du åka mellan och handla virke och när du kommer tillbaka kan de ligga färdiga. Med vänlighet kan den återgäldas.
 
Vinkelvy av ett tak med lyftande vindskiveplåt och takpannor, indikerar problem med vinden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Visa bilaga 590860Visa bilaga 590860Min vindskiveplåt lyfter i vinden. Vad bör jag göra? Skall jag sätta en stödbräda i vinkeln?
 
Redigerat:
Och angående luftspalten.

Hur gör jag den lättast? Räcker det med att borra massa hål i ytterväggen vid takfoten och sen lägga insektsnät på insidan? Självklart öppet från yttervägg till luftspallt
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.