Min hemkommun vill byta vattenmätare från analogmätare till digitalmätare. Företaget som fick uppdraget var här men montören lyckades inte stänga vatten helt, så han ville inte byta mätaren tills jag har monterat en vattenmätarkonsol för den nya digitalmätaren.

Enligt kommunen byter de bara ut den gamla analoga mätaren mot den nya, digitala. Allt annat som hör till fastigheten är fastighetsägarens ansvar. Kan man byta ut en sådan vattenmätarkonsol själv? Vad är svårighetsgraden för en normalhändig? Eller måste man anlita en rörmokare?
Inkommande vatten kan man be behöriga personer på kommunen att stänga av på gatan.

Bifogar bilder för nuvarande mätare och hur konsolen ska se ut.
 
  • En analog vattenmätare monterad på rörsystem, med röda stängventiler och anslutningar av metall och plast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en korrekt installerad vattenmätare i konsol med avstängningsventiler och skjutbar koppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det som behövs är en rejäl rörtång eller skiftnyckel för att kunna lossa de gamla kopplingarna, sedan är det bara att köpa VM-konsol och rätt kopplingar. På bland annat www.rinkabyror.se har de allting du behöver, där finns under hjälpsektionen även en tabell över de olika rörgängorna och dess dimensioner. Du behöver även täta gängorna, jag förodar locherpasta och lin, då går det att justera lite i efterhand. Annars fungerar det nästan lika bra med loctite eller gängtejp.
 
  • Gilla
Spacecake
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag och många grannar har varit i samma situation. De flesta grannarna tog in en rörmokare. Jag monterade en konsol (som jag fick från kommunen) själv.

I ditt fall ser det ut som en rätt enkel operation. Du behöver konsolen och nya kranar i och med att de läcker. Men du måste stänga av vattnet i gatan med kommunens hjälp för att kunna genomföra detta.

Det krävs lite planering. Om du ska göra det själv ser du först till att lista ut dimensionen på alla befintliga delar. Gör sen en inköpslista. Köp hem allt, rördelar och verktyg. Först nu är det aktuellt att börja skruva. Du vill ju inte stå där och inte få ihop det med vattnet avstängt.
 
  • Gilla
Spacecake
  • Laddar…
Tack så mycket för era utförliga svar. Tyvärr står inte vår kommun för kostnaden för konsolen, men jag hoppas att de kan åtminstone hjälpa mig med lite mer information så jag kan vara väl förberedd inför ett eventuellt gör-det-själv konsolbyte-arbete.
 
S Spacecake skrev:
Tack så mycket för era utförliga svar. Tyvärr står inte vår kommun för kostnaden för konsolen, men jag hoppas att de kan åtminstone hjälpa mig med lite mer information så jag kan vara väl förberedd inför ett eventuellt gör-det-själv konsolbyte-arbete.
Jag skulle säga att ingen kommun står för konsolen, du som fastighetsägare ska dock ha en mätarplats som uppfyller kommunens (VA-huvudmannens) krav.
 
  • Gilla
Spacecake
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.