Hej, vill montera min TV med vajer (som en tavla) direkt på väggen. Kommer sitta på en Siporex yttervägg som är porösare (än t.ex. innerväggarna). TV väger ~40kg och ska således hänga på EN skruv.

Tips på vad som håller? funkar vanlig plugg/skruv eller måste jag köra kemankare?

/M
 
måste du ha wire då? Jag skulle nog föredra nåt som sitter med fler skruv iallafall. Det viktiga är inte typen av skruv utan mer att de är långa. Typ spikplugg som är 150mm kanske. Då spelar det ingen roll att materialet är mjukt.
 
Rickard.
Skulle nog också valt en annan variant men om du ska upp med på en skruv så har esve löjligt långa lättbetongskruvar tror det finns över 200mm. Kör på en så lång som möjligt så kommer det hålla riktigt bra.

Leta på en riktig bygghandel då dom brukar ha på lösvikt.
 
Ja lättbetongskruvar är det bästa sättet att göra det på. Se till att få tag i en med så lång gänga som möjligt, från 130mm och uppåt. Många affärer har skruvar med rätt kort gänga men skruven är lång (för att kunna skruva fast tjocka prylar), undvik dessa.
 
Du kan inte köra med en sån här (eller motsvarande produkt) dvs wire med två fästen. Har själv sen sån för en 55” TV.

Wire med två fästen använd för att montera en 55-tums TV på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Shaexan
  • Laddar…
Den med två fästen var inte så dum och faktum är att min 55" har en sådan idag, Jag kollade inte utan bara förutsatte att där var ett fäste. Goddag yxskaft :rolleyes:

Införskaffar en likadan då och kör ändå med långa skruvar så borde det lösa sig. Tar ett snack med en riktig bygghandel ang. skruvarna så blir det nog kanon.
 
Lycka till. Kolla på forumet efter lättbetong och siporex så hittar du många trådar med mer diskussion om bästa sätten att fästa i dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.