Jag har bytt toastol och den nya gungar betänkligt efter att jag skruvat fast skruvarna i golvet. Det är antagligen golvfallet som ställer till det. Det är små klinkers på golvet, typ 5x5cm.

-Hur ska jag göra för att få ett plant underlag för stolen?
-Ska jag täta med silikon runt kanten när jag är klar eller ska det inte tätas? (Golvet är ju tätt endå...)

Måste fixa det i kväll... ;)

:)
 
C
Det brukar följa med några blybitar som man kan använda att palla under med. Enligt min erfarenhet så fungerar det mindre bra om det handlar om större avvikelser. Har du kontrollerat att stolen är plan undertill (genom att ställa den på ett underlag som du vet är plant)? Det är tydligen inte ovanligt att den "slår sig" när porslinet bränns. Reklamerade min stol pga detta och det var inga problem att få den utbytt helt gratis (du kanske fick den jag skickade tillbaka? ;D).

Täta runt om med silikon skall du göra för att förhindra att vatten tränger ner genom skruvhålen i golvet. Tänk på att silikonet behöver lite torktid... Transparent silikon blir bäst enligt min åsikt.
 
Jag kanske måste tillägga att stolen var den billigaste på Bauhaus för nästan ett år sen... :-[ 900kr eller nått kostade den. Kanske bara är tillverkningstoleranserna som spökar? Byte är inte aktuellt pga. det är för långt till Bauhaus och att det är så länge sen jag köpte stolen. Skruvhålen tätar jag med silikon.

Jag läste en artikel i "Gör så här" om att byta toa och där så jämnade dom upp med nånsorts betong. Mitt glapp ligger på nån enstaka mm så det borde vara ok att fylla med silikon bara jag får nått stadigt som den kan stå på.

Kanske kemiskt metall vore nått att stoppa i mellan? Eller Marin Epoxy som jag har hemma redan? Och sen fylla med silikon...?
 
Vår stol vippade också när vi ställde dit den. Rådet från min rörmokare var att lägga silikonduttar på 6-8 ställen runtom men inte så det blir tätt för då kan det bli problem med stående kondens under stolen sa han. Detta gjorde han innan han ställde den på plats och skruvade fast den. Vi har inte haft några problem med vickning sen.

Mvh Honken
 
Silikonduttar låter ju som det enklaste förslaget hittils :)

Och det med kondens låter ju inte nått vidare.. Det är nog bättre att täta ordentligt i skruvhålen tror jag? (fast det borde ju inte bli nått kondens problem om det är lufttätt eller?)
 
Hur blir det lufttätt? Hålen genom toastolen där du skruvar fast den är väl inte lufttäta? Golvet är väl inte lufttätt? Att få något helt lufttätt är nog svårt. Ställ en till synes tom petflaska nån stans med skiftande temp så skall du se att efter ett tag så är det små kondensdroppar i flaskan trots att den var tom.
När rörmokarn satte blandaren i duschen så silikonade han bara på ovansidan och sidorna runt blandarplåten inte på undersidan och detta av samma anledning. Hindra vatten från att komma in men inte ut.
 
Vi satte en list avsett för WC-stolar i vårt nya badrum. Vi köpte den på Jula, kostade 89 spänn.

Artikel-nummer är: 439-011
 
  • Tcklist.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut så här när den är monterad:

Principen är alltså att listen kläms fast mellan toan och golvet och tar upp små eventuella ojämnheter. Enkelt och smidigt. Man kan lämna en bit öppen på baksidan för att det inte ska bli för tätt. Det syns inte när man har skarven där bak.
 
  • Tcklist_Toalett.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Honken_byggare skrev:
Hur blir det lufttätt? Hålen genom toastolen där du skruvar fast den är väl inte lufttäta? Golvet är väl inte lufttätt? Att få något helt lufttätt är nog svårt. Ställ en till synes tom petflaska nån stans med skiftande temp så skall du se att efter ett tag så är det små kondensdroppar i flaskan trots att den var tom.
När rörmokarn satte blandaren i duschen så silikonade han bara på ovansidan och sidorna runt blandarplåten inte på undersidan och detta av samma anledning. Hindra vatten från att komma in men inte ut.

Du har förståss rätt :-[
 
Den listen skulle nog varit ett alternativ, tyvärr bor jag för långt från närmsta Jula och jag hinner inte vänta längre. Vissa börjar bli nödiga serru ;D
 
Hmm... wc-stol på bauhaus för 900 spänn... Frågan är om du inte ska slänga den med en gång, så du inte blir förbannad på den sen.. Fast å andra sidan så kan du ha tur och fått ett exemplar som inte krånglar.

Ett knep som jag brukar göra om golvet är ojämt är att dela några plastplugg (som man använder i betongväggar mm) längs med, på hälften och använda som distans  

Ifö har även en dämplist som egentligen är till för vägghängda wc, men det går även att lägga under en golvmonterad
 
 
Vår toalett står också på5x5 och pga av fall mm så är den med ojämn. vi har en dyrare variant av stol så det beror nog på golvet..
min far föreslog att man sätter tejp på golvet där stolen står. sedan lägger man sikaflex så det bränner fast i stolen där den står, lyfter upp stolen och tar bort tejpen. skulle ej vara mjukfog!
hoppas det hjälper dig. mvh cissie
 
C
kisen skrev:
vi har en dyrare variant av stol så det beror nog på golvet..
Den stolen jag hade problem med var av "dyrt" och välkänt svenskt märke. Detta är alltså uppenbarligen inte någon garanti för att den är plan undertill. Tycker inte att man skall acceptera att behöva hålla på och fixa med speciallösningar på grund av en undermålig produkt. Om det är golvet som är ojämnt är det ju en annan sak, men vilket som är fallet är ju lätt att kolla så varför spekulera?
 
Enligt vår rörmokare så ska man inte skruva fast toastolar längre, detta kommer att försvinna så småningom. I Norge skruvar man inte fast stolen alls, säger han. Vår toastol är fastsatt enbart med silikon och den "vobblar" inte, vilket den gjorde lite innan den sattes fast.

17323
 
C
17323 skrev:
Enligt vår rörmokare så ska man inte skruva fast toastolar längre
Ska och ska... Roade mig med att kolla på vad tillverkarna rekommenderar. En rekommenderar limning i första hand, en annan rekommenderar skruvning i första hand, den tredje är neutral men avråder från limning mot plastmatta. Så det är nog som baken...

Funderar på hur man bär sig åt om man skulle vilja/behöva byta ut stolen... :-?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.