Hej

Blir mitt första inklägg på forumet!

Jag har sökt efter svar på denna fråga på forumet samt även frågat bygghandel utan framgång.

Bor idag i en mexitegelvilla från 70 talet.
håller på att renovera upp kåken och kikar nu på tillluftskanalerna i källarplan, idag är det fyrkantika kanalen men viss isolering (glasull) vanlig tallrik invändigt samt regnskudd insektsnät utanpå.

Nätet är trasig på samtliga ventilen och bökigt att byta utan större åverkan på puts utanför.

Så min tanke då vi vill bli av med lite pollen och skit som kommer in är att byta till fresh ventiler
exempelvis TL98F då det idag inte finns något rör i väggen.

Frågan är om jag bör/måste isolera upp runt röret i väggen?

Finns det någon risk för kondens?

Jag är verkligen inte bra på ventilation men känner att byta dessa fixar jag, dock kommer fackman ordna upp men resterande huset då det är el inblandat.
 
hej, all ventilationsdragning bör isoleras. Kondesisolering är ca 30mm tjock och isolering för värmeåtervinning ligger på 80-100mm. Kolla att ni ej skall ha FTX ventialtion bara då skall dessa ventiler pluggas.
 
Glömde nämna att det idag är frånluft. har idag inga planer på ftx utan ska snarare rusta upp alla ventiler samt fläkten som förmodligen har 40 år på nacken?

Tack för svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.