Undra om montering av takstege behovet finns på landet det ligger i dag en gammal av trä .
Det är plåttak tänkte kanske montera själv men vet inte hus svårt det är och det finns en hel uppsjö av takstegar .
har sett att det finns en del som skrivas direkt i plåten då ej i träregeln , tycker det verkade enkel och bra .

vad har ni för råd huset är 2 våningar högt
 
Jag stod inför samma fråga för en tid sedan. Kände mig tveksam till att själv fästa i taket. Valde därför att själv bygga en ny takstege i tryckimpregnerat trä. Den anpassade jag till befintliga fästen, så det behövdes inte en enda ny infästning i taket.

Fegt, kanske, och inte supersnyggt, men det funkar och är på baksidan.
 
ok bra ide ska kika på det se hur den gamla i trä sitter
 
Jag har satt upp ett par stycken på plåttak, då har jag bockat plattjärn i samma vinkel som taknocken och fäst dessa i stegens överkant, och helt enkelt lagt stagen på plats över nock, på motstående sida har jag då låst fast stegen med skruv och sedan lagt på nockplåten. Då finns ingen risk för vatten i fästpunkterna.

Jag har även sågat till ribbor av tryckimpregnerat virke som jag lagt i de djupdelar där stegen hamnar och fäst endast stegen i träet. Den kommer ingenstans och jag tror inte att jag skulle göra annorlunda om jag skall göra det igen.
 
Taksäkerhet ska följa bokverkets regler så att bygga och montera egna lösningar funkar när ni själva ska använda det men inte om någon annan ska gör de som sotare eller hantverkare för händer något är ni då ansvariga.

Taksäkerhet är ganska lätt att montera då det finns exakta monteringsanvisningar till det som ska följas exakt.
Även en hemmafixare brukar kunna montera utan problem om man läser monteringsanvisningar noga jag kan rekommendera cwlundberg taksäkerhet.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
D09
Monterade själv på plåttak ( fejkpannor ) och det gick väldigt smidigt med tillhörande konsoler
 
Låter bra Vilken modell märke av stege valde du då det finns ju en hel uppsjö??
 
Vad har du för typ av plåttak?

Köp & montera även takbrygga vid skorsten & nockrör längs hela nocken.
 
profilerad plåt
 
D09
qvintus4 skrev:
Låter bra Vilken modell märke av stege valde du då det finns ju en hel uppsjö??

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Welands om jag inte minns fel

Edit

Vem fan har trampat på plåten 😳😳😳
 
Redigerat:
  • Gilla
qvintus4
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.