Hej,

Sambon har köpt en taklampa som hon prompt vill ha upp omedelbart. Problemet är bara att jag är inte 100% säker på hur jag ska koppla den.

I dagsläget så sitter det en klassisk takuttag med en krok och ett uttag för en jordad takkontakt.

Lampan vi har köpt ska monteras direkt i taket och inte använda krok eller kontakt. Har monterat ner uttaget men undrar hur jag ska koppla den till lampan.

Lampan har en blå och en brun sladd och saknar jord. I taket har jag brun, blå och jord. (grön/gul). Har köpt en sockerbit för att koppla blå/brun mot varandra. Men hur gör jag med jorden?
 
Är det plast till lampan?
I så fall så kan du tejpa den eller sätta den i sockerbiten ifall det finns en ledig plats, den ska alltså inte användas.
Dem flesta lampor är ojordade för att dem istället är isolerade på ett skyddande sätt
 
Vad säger monteringsanvinsningen? är den dubbelisolerad så ska den inte jordas.
 
Något sånt fick vi inte med oss. Men nu sitter den uppe. En vän som är elektriker bekräftade det som Sauer200str skrev.

Så nu sitter lampan uppe och jordningen fick en plats i kopplingslisten. Enda problemet jag stötte på mer var att själva lampfästet var ca 0,5-1cm för brett för skruvhålen i taket. (de två som satt bakom själva uttaget). Men det var bara att böja till fästet på lampan med lite våld så gick det att skruva fast det.

Tack för snabba svar! Nu har man en nöjd sambo igen och kan fortsätta pusha för varför vi ska skippa taklampa i vardagsrummet och i stället satsa på en projektor. ;)
 
Apparater som är märkta med två kvadrater i varandra eller klass II skall inte skyddsjordas. Då lämnas bara skyddsjorden avslutad med en u-båt eller sockerbit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.