Jag har köpt en takplafond som skall skruvas direkt i taket och anslutas direkt till kablarna. Eftersom jag har ett lamputtag vill jag inte gör så.

Butiken som sålde lampan till mig är inte särskilt hjälpsam. De säger "Ta bort lamputtaget eller köp en annan lampa". Problemet är att jag vill ha just den här lampan och att i stort sett alla plafonder de säljer skall monteras så.

Jag skulle kunna köpa och slakta en IKEA Pult men det vore trevligare om det gick att köpa själva distansen med fästanordningen för kroken löst någonstans.

Någon som har några tips?
 
Du får ju inte ens lagligen ta bort uttaget och montera dit lampan direkt, räknas som nyinstallation och kräver behörighet.

Jävla lampaffärer som inte kan sälja vettiga prylar. Du får nog köra Pult-varianten.
 
Om den ska anslutas direkt till kablarna, det är möjligtvis inte så att den har samma avstånd mellan skruvarna som lamputtaget har? Funderar mest på om det kan vara möjligt att använda längre dosskruv (genom både lampa och uttag) för att få upp den, men det känns ju hempul det också... Får man fråga vad det är för märke och modell du köpt? Funderar på att byta några snart och vill veta vad man ska undvika...
 
Alla snygga plafonder jag har hittat sitter skruvade i taket. Ska det vara så svårt med krokfäste?
 
Bjurran skrev:
Om den ska anslutas direkt till kablarna, det är möjligtvis inte så att den har samma avstånd mellan skruvarna som lamputtaget har?
Finns inga skruvar i lamputtaget. Det är en gammal plåtdosa i ett betongtak från 50-talet. Takdosan är av den gamla typen som fästs med samma krok som man sedan hänger lampan på.
Bjurran skrev:
Funderar mest på om det kan vara möjligt att använda längre dosskruv (genom både lampa och uttag) för att få upp den, men det känns ju hempul det också...
Jag vill som sagt var inte ta bort lamputtaget. Men om det visar sig vara ända lösningen så är det snyggaste och bästa att borra ett hål mitt i lampan och sedan sätta en lång bult i samma gängor som kroken sitter i nu.
Bjurran skrev:
Får man fråga vad det är för märke och modell du köpt? Funderar på att byta några snart och vill veta vad man ska undvika...
Ett svenskt märke som heter Massive. Modellen heter Discos.
 
Tiger79 skrev:
Alla snygga plafonder jag har hittat sitter skruvade i taket. Ska det vara så svårt med krokfäste?
Hemma hos oss har vi fyra-fem plafonder som är fästade i tak-kroken och har stickpropp. De är utspridda i sovrum, vardagsrum och hall.

Vi har även några plafonder som är skruvade i taket och med elen direkt-kopplad. Dessa två sitter i köket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.