Hur ska spottar monteras i paneltak.

Jag vet att man ska ha pottor ovanför men spotten kläms ju som jag förstått det i trätaket och är det då ingen risk för att det blir för varmt där den kläms fast eller är det bara delen ovanför som ska säkras med pottor.
 
Det är helt klart en relevant fråga. Oftast så sätter man fast armaturen i gipstak, då är det inget problem.

De flesta seriösa armaturtillverkare specificerar ett säkerhetsavstånd i sidled, ofta 50mm.

Frågan har varit uppe här tidigare vid några tillfällen. Någon har kontaktat tillverkaren för att fråga, och för just den armaturen (vilken kommer jag inte ihåg) så meddelade tillverkaren att kravet på avstånd i sidled gäller ovanför själva armaturen, så att den var OK att fälla in i trätak.

Nu skulle jag inte lita på att det beskedet är giltigt annat än för just precis den armatur frågan gällde. Så om du köper en armatur och det inte explicit står att den får fällas in i brännbar skiva/panel så skulle jag inte montera den utan att ha kontaktat tillverkaren och fått klartecken. Observera att du skall ALDRIG lita på något som affären säger.

Ett annat problem som kan uppstå om du fäller in den i trätak är att taket ofta är för tjockt. Armaturerna är oftast avsedda att fällas in i gipstak med ett eller två lager gips, dvs max 26mm. Har du ett tjockare tak så riskerar du dels att de vingar som skall fällas ut med fjäderkraft ovanför taket inte fälls ut. Dels att du får brännbart material för högt snett ovanför armaturen, och sidledsregeln på 50mm gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.