Jag har köpt en tomt och funderar på att bygga ett hus (se enkel skiss). Jag har begärt offerter av både prefab tillverkare och lösvirkestillverkare. Det jag begärt är själva byggsatsen och eventuell husresning. Jag lär få de flesta offerterna under nästa vecka.
Det jag har svårt att räkna nu är antalet snickartimmar för montering av huset, både in och utvändigt. När det gäller lösvirkesdelen så har jag en indikation på drygt 1100 timmar (tror jag).
Om man nu köper en prefab byggsats, hur många snickartimmar kan jag räkna för montering av huset in- och utvändigt och hur stor av detta är själva stomresningen?
OBS! en ungefärlig uppskattning.
 
  • hus_fasad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur många m2 rör dig sig om. Vårt lösvirkes på 160m2 + 23 m2(integrerat garage) tog 1300 h. En hel del vinklar som tog lite tid.
 
Runt 140m2 -150m2 boyta, byggyta + 15 m2. Ok så runt 1300 lösvirkes med flera vinklar min är ju betydligt enklare, så jag drar av där runt 100 timmar (!) Hur stor del av detta var stommresning?

När det gäller prefab har jag svårare att lista ut.
 
Ja det är svårt att uppskatta prefab. Jag har dock byggt ett prefab också och då var det budgeterat med ca 580 h för 138 m2, valmat tak och råspont. Ganska enkelt hus.

Har svårt att uppskatta tiden för stomresning på vårt lösvirkeshus. Nämnas är att byggytan var 202 m2 och att garaget också är isolerat så du förstår vad som är gjort.

Lycka till!!
 
Tack för svaret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.