Hej. Jag har tänkt att köpa värmepump(luft/luft) på Citcop. Dom monterar inte så jag måste hitta en montör i Göteborg. Jag hade tänkt att montera upp/koppla till och vill ha en kylmontör för att trykktesta, vacumpumpa och kolla funksjon. Jag undrar vad som er "rätt" pris för denna jobb? Jag har fått ett erbjudande på kr. 2 000,- ink. moms men tycker att detta er lite mycket.
 
Aj aj! Lagsyndare där!

Citat:/

Krav på installation av värmepump

Köldmediekungörelsens 14 § ställer krav på att installation och andra åtgärder, som förutsätter ingrepp i platsbyggda köldmediesystem oavsett köldmediemängd, endast får utföras av ackrediterade kylföretag.

På förekommen anledning vill vi påminna om att en installation som utförs av luftvärmepump med ute- och innedel med anslutning av köldmedierör mellan delarna, är att betrakta som en fast installation av en platsbyggd anläggning, vilket medför krav på ackreditering enligt 14 § i Naturvårdsverkets köldmediekungörelse.

Att dra fram köldmedierör, montera och ansluta rören är en del av installationen och förutsätter ingrepp i köldmediesystemet.För att utföra en korrekt installation skall anläggningen dessutom noggrant vakuumsugas och täthetsprovas, i syftet att förebygga och förhindra utsläpp av köldmedium.

Observera följande!

Att utföra en fast installation av platsbyggd anläggning enligt ovan, av en luft/luft värmepump, eller att anlita ett icke ackrediterat företag, är olagligt och medför alltid åtalsanmälan.
Påföljden kan bli böter eller fängelse, både för den som utfört såväl som för den som anlitat ett icke ackrediterat kylföretag.
En miljösanktionsavgift på 10.000 kronor drabbar den som åsidosätter krav på ackreditering/certifiering vid installation och andra åtgärder som förutsätter ingrepp i köldmediesystemet.

:/ slut citat.

Alltså får du inte enligt lagen utföra montering av rör och aggregat själv då detta klassas som platsbyggt!

Att det sen som du säger kostar 2 000 :- Inkl.moms att få en kyltekniker att aktivt medverka till lagbrott är skamligt! Varför köper du inte en funktionsgaranti? Värmepumpen skall väl vara tänkt som en långsiktig spargris och inte ett kortsiktigt problembarn!?

Sen kan jag tala om för er som undrar att det i slutänden inte alls blir särskilt billigare att köpa "billig" värmepump separat och installationen separat utan ibland faktiskt tvärtom. Såg ni inte senaste PLUS???

Det är ert val!!
 
Er du montör? Det er faktisk vanligt att göra så som jag skisserar. Köldmädelet ligger i utedelen och släpps inte inn i systemet för det er trycktestat och vacumsugd av en acrediterad montör. Det jag tycker er lite roligt er att värmepumper säljs som gör det själv paket i Norge. En annan sak er att hot om polisanmälan er det som oroar mig minst när man ser vad polisen inte hinner med. Jag undrar ochså på varför en varmepump som er monterad upp av mig och kontrollerad av en montörer skulle fungera sämre/havarera? Min erfarenhet med montörer och reparatörer er så dårlig att jag ofta föredrar att göra jobbet själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.