Hej,

Bygget av huset går framåt i rask fart, våning 1 och 2 är klart. Takstolar kommer om ett par veckor. Jag väntar hem fönster till veckan före påsk och monterar dessa under långhelgen.

Jag har några frågor om hur jag kan montera fönstret så långt ut mot fasaden som möjligt. Väggen består av tre skikt, Celplast-betong-cellplast (se bifogad bild från konstruktionsritningen). Väggen är ca 44 cm tjock.

Kan ni ge mig förslag på hur jag kan göra?
 
  • fönster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hur tjock är cellplasten i yttersta lagret ? ser väldigt tjock ut

ska betongen kläs in på något sätt med smygar ?

vad är det för hus med så tjock isolering ? ser intressant ut mer info tack
 
Fredrik.engdahl skrev:
hur tjock är cellplasten i yttersta lagret ? ser väldigt tjock ut

ska betongen kläs in på något sätt med smygar ?

vad är det för hus med så tjock isolering ? ser intressant ut mer info tack
Det är passivhusväggar. Bygger ett passivhust/lågenergishus. Väggarnas tjocklekar är ca:

Yttersta lagret är 25 cm
Betongen är 10 cm
Innersta lagret är 10 cm

Ja det skall kläs in! Vill ha djupa smygar.
 
Jag skulle passa mig för att montera fönstren för långt ut i ett passivhus. Antar att fönstren ligger på U~0,9? med för djupa invändiga smygar klarar inte inneluften att värma glaset tillräckligt mycket och du kan få kondens och frost utvändigt på glasen. MEN, ur ett rent estetiskt perspektiv så är det ju helt klart snyggare att ha så liten smyg som möjligt utv.

Gjorde ett liknande montage i ett passivhus i höstas. Där monterades PVC-fönster med sciella montagebleck. Skulle nog lika gärna kunna bytas mot kraftiga spikbleck som monteras mot karm och sedan fästs i betongen. Fönstret fogas sedan mot cellplasten med fogskum.
 
  • vägg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
erik_n skrev:
Jag skulle passa mig för att montera fönstren för långt ut i ett passivhus. Antar att fönstren ligger på U~0,9? med för djupa invändiga smygar klarar inte inneluften att värma glaset tillräckligt mycket och du kan få kondens och frost utvändigt på glasen. MEN, ur ett rent estetiskt perspektiv så är det ju helt klart snyggare att ha så liten smyg som möjligt utv.

Gjorde ett liknande montage i ett passivhus i höstas. Där monterades PVC-fönster med sciella montagebleck. Skulle nog lika gärna kunna bytas mot kraftiga spikbleck som monteras mot karm och sedan fästs i betongen. Fönstret fogas sedan mot cellplasten med fogskum.
Ja u är 0.9 för vanliga fönster och 1.0 för dom mindre, dom riktigt stora (1,6 x2,10) är nere på ca 0,8 så det finns en ganska stor risk för kondens. Men det är 100 ggr snyggare med stor smyg invändigt så jag tar nog och chansar...

Spikbleck lär funka bra! Kanon för tipset.
 
Hej.

Fönster med låga u_värden rekommenderas i dag att monteras så nära den inre väggen som möjligt.
Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.