Hej

Håller på att regla upp för mitt badrum. Har nu kommit till att montera in fixturen till WC:n Det är en Hafa Moon och den ska vara helt inbyggd i vägg, ej någon "låda".

Monteringsanvisning

Har lite problem med hur jag ska göra med avloppet och spolröret som ska till WC från fixturen.
Som ni kan se på bilden från sidan, sticker avloppsröret bara ut ca20mm och spolröret ca15mm, det finns även svarta plast detaljer monterade som inte finns med i monteringsanvisningen, är detta distanser till där skivan ska sitta (i mitt fall glasroc)

Jag har ju fått med två extra rörbitar med muffar som ska tryckas in i varsit rör men enligt monteringsanvisningen ska dessa monteras på WC:n och sedan tryckas på plats i efterhand

Så mina frågor är:

Hur ska jag göra med tätskiktet runt avloppet och spolsystemet? Enligt bilderna ser det ut som att muffarna från fixturen sitter i nivå med kaklet. men de är ju inte tillräckligt långa,

13mm glasroc + tätskickt (cchöganäs tätskikt med fiberduk) + fix + 8mm kakel är ju mer än 20mm.

Ska jag sätta dit muffarna innan jag sätter dit glasrocen o tätskikta dessa o sedan sätta dit WCn?
Hur nära ska jag sätta fixturen mot glasrocen?

Ifall någon har bilder på hur de gjorde. Vänligen visa.
 
  • fixtur-fram.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fixtur-detalj.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Håller på med att sätta in precis samma spolsystem i vår toa. Jag valde att bygga en "låda" i väggen, och tätskikta den. Under kaklet som jag sedan sätter utanpå spolsystemet blir det inget tätskikt.

Jag har inget svar på hur göra med tätskiktet vid rörgenomföringarna som du frågar om, men till saken hör att när jag köpte vårt spolsystem så var Hafas representant i butiken för att svara på frågor. Han sa att man ALDRIG skall installera deras spolsystem innanför tätskiktet. Därför valde jag att göra som jag gjort.

En annan fråga dock. Hur är det tänkt att man ska fästa glasrocen utanpå spolsystemet? Man kan ju inte gärna skruva fast den i stålramen, eller?
 
Bifogar ritning på hur rummet ser ut.
 
  • WC.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ringde HAFA nyss och fick svar på en del av mina frågor.

De svarta klackarna var transportskydd o ska plockas bort vid montering

Man får INTE ha fixturen innanför tätskiktet.

Skivan framför spolsystem ska ligga an mot frigoliten (ca 5mm från stålramen) o fästas via ett eget regelverk inte i fixturen.
Presic som Gangsingen skriver behöver man inte ha tätskikt på skivan mellan kaklet o spolsystemet ifall lådan där fixtur står är tätskiktad.

Nu en konstruktionsfråga.

Ifall jag bygger väggen som vanligt och gör en nisch där fixturen ska sitta.

1. tätskiktar hela badrum och lådan (grön)
2. sätter dit fixturen (gul)
3. Fäster två stycken reglar (svart) med skruv med silikon då den penetrerar tätskiktet.
4. Fäster en glasroc skiva (blå) på reglarna framför fixturen.
5. kaklar väggarna (röd) ej inne i fixturlådan.

Gör även en urhålkning vid golvet ur skivan och kaklet som sitter framför fixturen, som funkar som skvaller rör.

Funkar detta??
 
  • tätskickt wc.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hur gjorde du vid frigoliten och där spoltanken är fastskruvad i fixturen... dessa står ju ut ca 5 mm framför ramen och jag skulle vilja ha frontskivan tätt an mot ramen, för annars lär ju porlinet trycka in väggen tills det tar i ramen = wc-stolen kommer att börja hänga ned i framkanten... det känns som om det är en konstruktionsmiss i hela systemet här!
 
lavemang skrev:
hur gjorde du vid frigoliten och där spoltanken är fastskruvad i fixturen... dessa står ju ut ca 5 mm framför ramen och jag skulle vilja ha frontskivan tätt an mot ramen, för annars lär ju porlinet trycka in väggen tills det tar i ramen = wc-stolen kommer att börja hänga ned i framkanten... det känns som om det är en konstruktionsmiss i hela systemet här!
Hej, jag har inte monterat denna ännu. Har startat en ny tråd om hur jag ska göra med väggen framför.

Men svar på din fråga, enligt hafas support ska fixturens stålstomme inte ligga an mot skivan pga frigoliten, så min fixtur kommer sitta 5mm innan för skivan, Tycker oxå att det var konstigt.

Kommer du bygga in denna i väggen eller i en låda framför väggen?
 
lavemang skrev:
hur gjorde du vid frigoliten och där spoltanken är fastskruvad i fixturen... dessa står ju ut ca 5 mm framför ramen och jag skulle vilja ha frontskivan tätt an mot ramen, för annars lär ju porlinet trycka in väggen tills det tar i ramen = wc-stolen kommer att börja hänga ned i framkanten... det känns som om det är en konstruktionsmiss i hela systemet här!
Hej, jag har inte monterat denna ännu. Har startat en ny tråd om hur jag ska göra med väggen framför.

Men svar på din fråga, enligt hafas support ska fixturens stålstomme inte ligga an mot skivan pga frigoliten, så min fixtur kommer sitta 5mm innan för skivan, Tycker oxå att det var konstigt.

Ska du bygga in din i väggen eller i en låda framför väggen?
 
Jag kommer att göra varken eller: jag bygger in den i ett hörn i rummet vilket skapar sina egna små utmaningar med fastsättningen av det hela samt med skapandet av fuktspärr. På bifogade filer ser man hur jag tänkt lösa det (endast provisoriskt fastsatt). En sektion av väggen är oisolerad på bilden, så man ser delvis in i en skrubb som finns där bakom.
 
  • IMG_8102.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_8104.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klart att skivmaterialet skall ligga an mot fixturen stålprofil. Tror att hafa inte har riktigt koll på detta.
 
Nu har jag inte hafas produkt men det låter självklart som idron skriver att metallfixturen skall ligga an mot skivan.
Det är ju viktigt att väggen med toa är tätskiktad. För alla toaletter läcker förr eller senare.
lavemang" jag hoppas du tänker bygga in toan så du inte behöver upptäcka den läckande toastolen 6mån försent då det blir fukt fläckar i taket på nere våningen?
Det skall ju finnas hål för vattnet i väggen att rinna ut på badrums golvet så att läkage upptäcks samt ett hål en bit upp så luft cirkulerar inne i väggen.

Dock undrar jag hur man skall leva upp till BKR med cc 45cm på kaklad badrumsvägg? fixturen är ju 55,5 cm bred.

 
byggde in ifö sign konsoll i väggen, byggde in allt i en låda av aquapanel o lip vs30 gummiprimer, avslutade med att gjuta in ett skvallerrör i botten av
"lådan" in i badrummet..
 
Hej, jag håller nu på med en Hafa Moon och undrar om det blev klart hur skivan framför fixturen skulle sitta, mot stålprofilen eller 5mm från?

Jag har några Humid board över, räcker det med en sån skiva?
Jag ska inte kakla utan endast måla den.
 
Hej

Så här gjorde jag:

  • Tätskiktade väggarna och golvet i nishen där fixturen skulle stå.
  • Kaklade golvet i nishen som fixturen står på.
  • Satte in en inspektionslucka från sovrummet så jag kan komma åt vattenkopplingen.
  • Skruvade fast fixturen i golvet och väggen.
  • Byggde en träram för att ha något att skruva fast glasrocen.
  • Sedan gjorde jag en platta av en12mm spånskiva som jag ställde framför fixturen för att få det mer stabilt när jag skruvar fast toalettstolen.
  • Skruvade fast glasrocskivan.
  • och sedan tätskiktade jag glasrocskivan
 
  • 01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 04.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svaret.
Bra tips med spånskivan framför fixturen just för toastolen.

Fast om jag inte tätskiktar min låda så kanske det inte är bra med spånskiva, jag får ta något som tål fukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.