Jag ska byta ut en gammal duschblandare. Den gamla är 150cc kopplad via s-kopplingar enligt bild (160cc i väggen) medan den nya är 160cc. Hur gör jag på enklast möjliga sätt? Om jag tar bort de gamla s-kopplingarna, kan jag då förvänta mig gängor där jag kan skruva fast nya blandaren? Hur får jag till snygg täckning med bricka eller plåt?
 
  • Hand håller kran, stängd, varm och kall vattenanslutning, interiör bakgrund, trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal duschblandare med kalkavlagringar, två vred och kaklade väggar, synlig från underifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta en närbild på befintlig vägganslutning.

En vild gissning är att det är invändig rörgänga i väggen och att den slutar jäms med väggen.
 
Sent svar från mig (har varit bortrest). Så här ser det ut:
 
  • Trasigt kakel runt rörgängad armatur i badrum, möjlig vattenskada eller reparation behövs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två vattenrör sticker ut från kakelvägg; behöver rengöring, ser gamla och använda ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rördel kopplad till kakelvägg, behöver rengöring, tätning, badrumsdetalj, närbild, installationsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar som att min gissning stämmer, vägganslutning med invändig gänga som slutar jäms med kaklet.


Rostigt rör med kopplingsdetaljer nära vägg, synlig korrosion och slitage, möjlig vatteninstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser det troligen ut i väggen

Eventuellt kan det vara en anslutning med utvändig gänga, i så fall ser det troligen ut som följande,
Kopparledningar med tejp, tecken på reparation eller skada, under en trästruktur, oordning runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bägge bilderna kommer fån följande tråd
https://www.byggahus.se/forum/threads/renovering-av-badrum.206354/post-1658550
 
Fast ts har nog nåt himpavimpa gör det själv deluxe.........Sannolikt har ts gamla gängade väggfästen längre in men någon har nog förlängt ut med nåt ihop med kanske excenters för radiatoranslutningar. Vad är c-c på det som kommer ur väggen?
 
S Stefan1972 skrev:
Fast ts har nog nåt himpavimpa gör det själv deluxe.........Sannolikt har ts gamla gängade väggfästen längre in men någon har nog förlängt ut med nåt ihop med kanske excenters för radiatoranslutningar. Vad är c-c på det som kommer ur väggen?
I TS första inlägg så står det att cc i väggen är 160, cc på gamla blandaren är 150.
G grevpost skrev:
Den gamla är 150cc kopplad via s-kopplingar enligt bild (160cc i väggen) medan den nya är 160cc.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Troligen fungerar det att ersätta befintliga excenterkopplingar med följande anslutningskoppling (som sågas av i lämplig längd),
[länk]
(Det är sådana som sitter på första bilden i inlägg 4.)
Fast det lär ju inte fungera om det är av den typen som på bild 2 i samma inlägg...........
 
Demmpa Demmpa skrev:
Troligen fungerar det att ersätta befintliga excenterkopplingar med följande anslutningskoppling (som sågas av i lämplig längd),
[länk]
(Det är sådana som sitter på första bilden i inlägg 4.)
Hej. Tack för detta tips. Ska kolla måtten men spontant känns det som om detta är exakt vad jag behöver. Som synes av gårdagens bilder demonterade jag blandaren och började skruva på befintliga excenters men monterade sen tillbaka allt eftersom jag kan inte kan ha vattnet avstängt medan jag funderar.Med denna anslutningskoppling behöver jag ev ingen annan övergång till blandaren, vilket ju är en fördel.
 
G grevpost skrev:
... och började skruva på befintliga excenters men monterade sen tillbaka allt ...
När du skruvade på excenterkopplingen, var yttergängan närmast väggen stilla eller snurrade den?
 
Demmpa Demmpa skrev:
När du skruvade på excenterkopplingen, var yttergängan närmast väggen stilla eller snurrade den?
Den snurrade. Mätte den till drygt 20 mm så jag gissar att det är en sliten R15-gänga. På Bauhaus nu och överväger denna.
Demmpa Demmpa skrev:
När du skruvade på excenterkopplingen, var yttergängan närmast väggen stilla eller snurrade den?
Det var yttergängan så följande anslutningskopplingar från Bauhaus funkade perfekt. Nu sitter duschen på plats. Tackar för hjälpen.
 
  • En hand håller en förpackning med en metallisk anslutningskoppling märkt "Trio Perfekta" för duschinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kromad termostatblandare för dusch med vattendroppar, mot kakelvägg i badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.