Hej!

Jag har en fråga. Jag har en centraldammsugare som aldrig monterades när huset byggdes.
Eftersom jag inte är så sugen att göra ett hål i ytterväggen så funderar jag på att montera dammsugaren utan att utluften går ut på utsidan av huset.

Innebär det något problem? Släpper en centraldammsugare ut mer partiklar än en traditionell vanlig?

Jag tänkte bygga in den i något skåp eller dyl.

Mvh

Olof
 
Har du hund? Borra i så fall hål i väggen! Inget att fundera på! :D:D:D

Man kan också få problem med lukt eftersom centraldammsugaren har större behållare och töms mer sällan. Sedan är ju filtren inte några 'microfilter' precis. Jag skulle själv dra utloppet genom väggen. Alla gånger!!!
 
Överväg verkligen ett hål i ytterväggen. En av de riktigt stora fördelarna med en centraldammsugare är ju just att all halvfiltrerad mögluft hamnar på bakgården ;)
 
Tack för svaren.
Ja jag kanske ska ta och göra ett hål i alla fall.

/Olof
 
Funkar säkert bäst i lägenhet. Men kan man blåsa ut luften så är det det tveklöst bästa alternativet. Filter i all ära men de kostar pengar och skall skötas. Sen har olika familjer olika städbehov bla beroende på antal barn hundar etc.
 
Nej damm från utblås syns inte så mycket från dammsugare. Det tar "vanliga grovfilter" hand om. Det som man också vill ha bort från utblåset är småpartiklar som tar sig igenom de vanliga filtrena. HEPA filter tar hand om sådana småpartiklar, som ZCV750 har. Annars är fördelen med centraldammsugare att man just har utblåset utomhus så du slipper allt mög. Därför har centraldammsugare inte lagt så mycket krut på att filtrera eftersom allt ändå åker ut...

En annan fördel är ju att du bara har sugluft inomhus. Ett kraftigt utblås inomhus - speciellt från en sådan där vanlig jobbig dammsugarsak - är ju att den virvlar upp partiklar från golvet som du ju ville suga bort...
 
Gör hål!

Jag arbetar som säljare på ett av det det största centraldammsugarmärket och vet att det ska göras hål annars så ska du köpa en vanlig dammsugare, om du ska bygga in maskinen se till att ha ordentligt med kylning!
 
Tackar igen för alla svaren.

Det verkar inte vara några tvivel angående om jag ska göra hål i väggen eller ej :)
Klantigt av mig att inte montera in dammsugaren när huset byggdes.

Mvh

Olof
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.