Ser ni några problem med att montera en duschblandare här eller är det ett enkelt ingrepp för en röris?
Vad behövs, är det någon vänlig själ som kan länka en lämplig blandare. Finns det för/nackdelar med olika blandare?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand.
 
Det jag ser verkar fattas helt är väl ett tätskikt av något slag..?

Det krävs sedan ett blandarfäste, en blandare och två rörkopplingar.
Vardagsmat för en röris..
 
Tätskiktet är ett ett komplett lip-system med rörmanschetter på båda rör. Syns inte för att hålen är uppfyllda med fog.
Men då har jag lite koll iaf. Finns det några olika blandare att välja mellan? Funktionsmässigt då, läste om någon friktionsfri blandare?
 
Rören kommer ut 160mm cc.
 
Aha.. Nu ser jag fogarna i det vita kaklet bredvid också.. :cool:

Blandare finns i en uppsjö av varianter beroende på önskemål av design.
Jag kan inte rakt över säga att högt pris alltid är samma sak som högre kvalité.
Jag kan tänka mig att rörisen föreslår en från Oras, MMA eller Mora.
 
Som sagt, det är bara att välja blandare. Håll dig till traditionella tillverkare. Här i Sverige har vi Mora eller FMM som "byggstandard", det finns några internationella tillverkare av god kvalitet också Oras (finland), Grohe, och Hansgrohe (två helt olika tillverkare från Tyskland).,

Många gör misstaget att köpa en designblandare från någon av bedrumsmöbeltillverkarna, ofta till höga priser. De är ofta av ungefär samma kvalitet som "no name brand" för 200 kr på något byggvaruhus.
 
Krilleman
Då är det bara välja ett blandarfäste för samma dimension som dina rör. 2670 eller 2671 hos rinkaby.

Duschblandare 2550 hos rinkaby är en storsäljare hos FMM.

Tänk på att ska du ha någon form av takdusch så använder du en blandare med utlopp uppåt. Ska du bara ha duschslang med en vanlig duschstång köper du en blandare med anslutning nedåt.

Och glöm inte stödhylsor i din prisol!
 
Krilleman
Ja, om du menar blandarfästet som är överst på sidan när man trycker på: 10,Blandarfästen, kopplingar och nipplar i din första länk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.